Zarząd Dróg i Transportu zamierza wprowadzić w życie pakiet małych usprawnień, przyspieszających komunikację miejską na newralgicznych odcinkach. Większość rozwiązań będzie polegała na zmianie organizacji ruchu. Wszystkie mają wejść w życie w pierwszej połowie roku.
– Część pasażerów nie wybiera komunikacji miejskiej właśnie dlatego, że jej pojazdy stoją w korkach. Aby transport zbiorowy pozyskał nowych pasażerów, czas przejazdu nim musi być atrakcyjny – przypomina wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj. Z myślą o przyspieszeniu autobusów i tramwajów przez ostatnie miesiące pracownicy ZDiT szczegółowo analizowali punktualność wszystkich linii autobusowych i tramwajowych oraz miejsca na ich trasie, w których powstają opóźnienia. Miejsca, w których opóźnienia sięgały średnio od 3 do 5 minut, były zaznaczane jako czarne punkty. Swoje propozycje, bazujące na własnych obserwacjach z trasy, złożyli także kierowcy i motorniczowie MPK.
Wykorzystując posiadane narzędzia, ZDiT stworzył bazę danych na temat tego zjawiska. Zespół złożony z przedstawicieli Zarządu, Biura Inżyniera Miasta, MPK i Policji przedyskutował konkretne rozwiązania do wprowadzenia w poszczególnych miejscach. Część z nich dotyczy zmian ustawień sygnalizacji świetlnej, inne – zmian organizacji ruchu za pomocą oznakowania poziomego i innych drobnych usprawnień.
Nowe buspasy pojawią się przed Rondem Solidarności na al. Palki (jako kontynuacja istniejących od 2013 r.), na ul. Tuwima od Sienkiewicza do al. Kościuszki, Uniwersyteckiej, Julianowskiej, Pojezierskiej, Traktorowej i Konstantynowskiej. – Właśnie tam odnotowujemy największe opóźnienia. Rozwiązania, które wprowadzimy, były długo oczekiwane w wielu środowiskach – podkreśla wicedyrektor. – Tam, gdzie pozwala na to szerokość drogi, będziemy też oddzielać torowiska od jezdni linią ciągłą – dodaje. Nastąpi to na ul. Piotrkowskiej między Żwirki a Mickiewicza, na Gdańskiej od Zielonej do 6 Sierpnia, na wybranych fragmentach Limanowskiego między Zachodnią a Klonową i na Kilińskiego między Abramowskiego a Tylną (w tym ostatnim przypadku konieczna będzie wcześniejsza wymiana nawierzchni na poboczu i wprowadzenie zakazu parkowania).
Innym wprowadzonym rozwiązaniem są miejscowe ograniczenia wjazdu samochodów osobowych. Tam, gdzie już istnieją zakazy wjazdu w określonych godzinach (np. na Zielonej od Wschodniej do Wólczańskiej i na Legionów od Placu Wolności do Gdańskiej), ZDiT zamierza nadać im charakter całodobowy i pozbawić wyjątków. – Komunikacja publiczna, zwłaszcza – tramwajowa, jest priorytetem – podkreśla Sobieraj. Nowym odcinkiem o ograniczonym ruchu będzie Kilińskiego między Pomorską a Północną. Na Narutowicza od Konstytucyjnej do Kopcińskiego zakaz będzie dotyczył tylko ciężarówek.
W niektórych miejscach zamiast dwóch szerokich pasów zostaną wyznaczone trzy węższe. – W takich przypadkach nie będzie ograniczenia ruchu indywidualnego. Takie działanie wpłynie za to na zmniejszenie prędkości, a tym samym – na poprawę bezpieczeństwa – przewiduje wicedyrektor.
ZDiT nie podaje średnich wartości opóźnień dla wszystkich linii – jak uzasadnia wicedyrektor, skoncentrowano się na konkretnych miejscach. – Zajmowaliśmy się tym mikropoziomowo, w podziale na konkretne zakresy godzinowe – tłumaczy. Co do zasady, większe opóźnienia występują na trasach autobusowych. Najbardziej opóźnioną linią jest – jak wykazały badania – 96. Na jej trasie trudności występują – między innymi – na Więckowskiego, Zachodniej czy Lutomierskiej. Jednym z remediów będzie wyznaczenie na skrzyżowaniach Aleksandrowska – Traktorowa i Wielkopolska – Woronicza dodatkowych lewoskrętów. Na pierwszym z nich będzie to lewoskręt przeznaczony wyłącznie dla autobusów. – Na Traktorowej za Bielicową w kierunku centrum wyznaczymy buspas. Na Woronicza za Wielkopolską, gdzie opóźnienia sięgają dziś 4 minut, chcemy umożliwić autobusom skręcanie w lewo z mało uczęszczanego prawoskrętu – wylicza Sobieraj przykładowe zmiany.
Rozwiązania, o których mowa, będą wdrażane sukcesywnie od wiosny, gdy temperatura pozwoli na malowanie pasów na jezdniach. – Część zmian wejdzie w życie 14 kwietnia, równocześnie z rozszerzeniem strefy płatnego parkowania. Będziemy starali się skończyć cały proces do wakacji. Do ustalenia pozostały jeszcze detale – informuje wicedyrektor ZDiT.
Niezależnie od tego w planach są przebudowy infrastruktury. Jedną z nich będzie dokończenie
przebudowy Ronda Solidarności – drugi etap obejmie zachodni wlot Pomorskiej. Inny przykład to wjazd z Obywatelskiej w al. Jana Pawła II. – Autobusy linii 69 łapią tam opóźnienia. W połowie miesiąca zmienimy to, przenosząc przystanek za skrzyżowanie, w kierunku ul. Nowe Sady. Pozwoli to bardziej efektywnie wykorzystać sygnalizację świetlną – zapowiada Sobieraj.
– Chcemy także wprowadzić ruch dwukierunkowy na ul. 6 Sierpnia od Wólczańskiej do Żeligowskiego oraz na Wólczańskiej od al. Mickiewicza do Więckowskiego. Odciąży to skrzyżowanie Gdańska – Zielona, ułatwiając przejazd tramwajom – uzupełnia przedstawiciel Zarządu. Wólczańska będzie poza tym objazdem dla al. Kościuszki i Zachodniej podczas budowy przystanku Łódź Centrum w
kolejowym tunelu średnicowym.