Od dwóch tygodni pasażerowie łódzkiej komunikacji miejskiej nie korzystają już z autobusów firmy BP Tour. Spółka zakończyła bowiem współpracę z MPK. W ostatnim okresie zdarzało się, że prywatny operator nie był w stanie wystawić wszystkich zakontraktowanych brygad.
Od kilku lat liczba autobusowych połączeń zastępczych w aglomeracji jest wyjątkowo duża. Wynika to z zawieszenia ruchu na szeregu odcinków sieci tramwajowej z uwagi na ich zły stan techniczny. Na to nakładają się remonty torowisk. Miejski przewoźnik, MPK-Łódź, znalazł więc podwykonawcę, który przejął obsługę części brygad na liniach uruchamianych w zamian za zawieszone kursy tramwajowe.
Prywatne autobusy zamiast tramwajów podmiejskich
W wyniku rozstrzygniętego przetargu stała się nim prywatna firma BP Tour z Lublina, która wystawiała swój tabor – solarisy urbino 18 – głównie na linie podmiejskie. Autobusy kursowały więc w różnych okresach do Ozorkowa (Z46), Zgierza (Z45), Pabianic (Z41), a ostatnio do Konstantynowa Łódzkiego (43A) i Lutomierska (43B). Wraz z końcem listopada współpraca pomiędzy BP Tourem a MPK została jednak zakończona. – Umowa została rozwiązana na miesiąc przed kontraktowym terminem na wniosek BP Tour – mówi Piotr Wasiak, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź.
W ostatnim okresie współpracy lubelski podwykonawca oprócz linii podmiejskich 43A i 43B obsługiwał także część zadań na linii Z13. To połączenie wewnątrzłódzkie uruchomione w związku z wyłączeniem z ruchu odcinków do pętli Dąbrowa Niższa oraz w ul. Narutowicza i Zielonej. – Obecnie linie te będziemy obsługiwali samodzielnie – zapowiada nasz rozmówca.
Problemy z wypadaniem kursów nie ustały
Na naszych łamach informowaliśmy kilkakrotnie, że w ubiegłych latach dochodziło do stosunkowo wielu przypadków niewystawienia przez prywatnego operatora obsługi części brygad. W miarę możliwości MPK wysyłało wówczas na daną trasę własny pojazd z rezerwy. – Ten problem pojawiał się także w 2023 r. – przyznał przedstawiciel MPK. Miało to według niego związek z brakami kadrowymi, co dotyka wielu operatorów komunikacji autobusowej w skali kraju. Rzecznik MPK zaznaczył, że rozliczenia, w tym kary umowne, były prowadzone zgodnie z treścią zawartego kontraktu.
– Na razie nie planujemy szukać nowego podwykonawcy – powiedział Piotr Wasiak. Przed BP Tourem miejska spółka korzystała z podwykonawstwa Markabu ze Zgierza, MZK Pabianice, bydgoskiego For-Busa, zgierskiego Koro i łódzkiego PKS. Do 2012 r. samorząd zlecał zaś obsługę części połączeń podmiotom innym niż MPK. Wśród nich znalazły się nieistniejące dziś spółki Międzygminna Komunikacja Tramwajowa i Tramwaje Podmiejskie oraz wspomniane już Koro.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.