Łódzki Urząd Miasta stara się planować inwestycje tak, by działania będące elementami różnych projektów wzajemnie się uzupełniały. Dobrym przykładem są planowane w najbliższych latach prace na ulicach Gdańskiej i Kopernika. Mowa o jednych z najważniejszych ulic na Starym Polesiu i w okolicach, które stanowią też część ciągów tramwajowych ze Śródmieścia na Retkinię i z okolic Placu Wolności na Politechnikę.
Ulica Gdańska zaczyna swój bieg przy Ogrodowej, tuż obok centrum handlowo-rozrywkowego Manufaktura. Na początkowym odcinku, do skrzyżowania z ul. Legionów, jest pozbawiona tramwajów. Ten fragment będzie przebudowywany w ramach rewitalizacji obszarowej centrum Łodzi (jako jedno z zadań w obszarze nr 8). Początek Gdańskiej ma stać się ulicą o uspokojonym ruchu (ale bez zakazu wjazdu), z nawierzchnią z kamienia, zwiększoną ilością zieleni oraz podobnymi jak na innych odnowionych ulicach w strefie wielkomiejskiej meblami miejskimi. W ramach tego samego zadania przebudowie ma ulec równoległy odcinek ul. Zachodniej oraz Ogrodowa między Zachodnią a Gdańską, na nich jednak prace ograniczą się do wymiany nawierzchni jezdni oraz dodatkowych nasadzeń.
Wybór wykonawcy będzie zależał w 60% od ceny, łącznie w 30% od przedłużenia minimalnego okresu gwarancji (na roboty budowlane, urządzenia oraz zieleń wraz z pielęgnacją) oraz w 10% od zatrudnienia osób bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy. Zarząd Inwestycji Miejskich przewiduje wybór wykonawcy w lipcu. Zadanie w formule „Projektuj i buduj” powinno zostać wykonane do końca listopada przyszłego roku.
Płyta węgierska wymaga wymiany
Już w tegoroczne wakacje MPK planuje przeprowadzenie na dalszej części Gdańskiej wymiany torowiska. Remont ma mieć charakter czysto odtworzeniowy, stąd jego pozostawienie w gestii Zarządu Dróg i Transportu. Położone w latach 90. tory w płycie węgierskiej są już mocno zużyte. Ulica po rozpoczęciu prac przy przebudowie skrzyżowania al. Kościuszki z Zieloną (wymuszonej przez budowę podziemnego przystanku kolejowego w tunelu średnicowym) będzie elementem trasy objazdowej.
Rozpoczęcie remontu zbiegnie się w czasie z wymianą torów na Rondzie „Solidarności”, o której
pisaliśmy przed kilkoma dniami – oba wymienione miejsca leżą na wspólnym odcinku trasy linii 15 i 17 (ważne linie obsługujące m. in. znaczną część wydziałów Uniwersytetu Łódzkiego i Politechniki Łódzkiej), należy się więc spodziewać poważnej zmiany jej trasy lub nawet czasowego zawieszenia.
Kopernika też się zmieni
Tramwajowy odcinek ulicy kończy się na skrzyżowaniu z ul. Kopernika, w którą tory skręcają w prawo lekkim ukosem. Odcinek za pobliską ul. Żeromskiego aż do al. Włókniarzy został przebudowany w roku 2013, prace ominęły jednak wtedy część ulicy między Gdańską a Żeromskiego. W tym roku Urząd Miasta zamierza dokończyć przebudowę ulicy, nadając jej na całej długości (z wyjątkiem początkowego odcinka przy Wólczańskiej) jednolity charakter.
Oprócz wymiany torów zmieni się wygląd chodników, które według zasady trójpodziału obowiązującej w łódzkiej strefie wielkomiejskiej zostaną wykonane z kostki brukowej i płyt. Dzisiejszy przystanek Kopernika - Żeromskiego w kierunku zachodnim otrzyma nowy peron, zostanie też wydłużony, tak by mógł pomieścić dwa składy. Przewidziano dodatkowe barierki, stojaki rowerowe i ławki. Inaczej, niż na odcinku przebudowanym w 2013 r., istniejące drzewa będą („w miarę możliwości” - zastrzega ZIM) pozostawione, zostanie też utworzony nowy zieleniec w pobliżu Gdańskiej. Również nawierzchnia na nowym odcinku, w odróżnieniu od zmodernizowanego wcześniej, będzie asfaltowa.
Władze miasta zapowiadają przywrócenie ruchu tramwajów do końca roku. Inwestycja (z wyjątkiem części obejmującej wymianę torów) będzie częścią nowego programu „Łódź buduje dzielnice”. Na Starym Polesiu obejmie on także 10 innych zadań o łącznej wartości ponad 7,5 mln zł. Projekty będą dotyczyły dróg wraz z chodnikami, terenów zielonych i placów zabaw. Przetarg na inwestycje został już ogłoszony.