Kolej odgrywa znaczącą rolę w przewozach miejskich już dziś – twierdzą władze Łodzi. Niemal co czwarty podróżujący na terenie Łodzi pociągami ŁKA korzysta z biletów emitowanych przez Zarząd Dróg i Transportu. Wielu łodzian wybiera także pociągi Przewozów Regionalnych.
Zdaniem prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej
Łódzka Kolej Aglomeracyjna ma szanse odegrać dużą rolę w eliminacji nadmiernego zatłoczenia na łódzkich ulicach. Dla poruszających po mieście samochodami pociągi mają być alternatywą szybką i wygodną, a dzięki honorowaniu biletów miejskich – także niedrogą. Docelowo ŁKA na terenie miasta miałaby funkcjonować podobnie do berlińskiego S-Bahn, stanowiąc kręgosłup komunikacyjny Łodzi.
Jedna trzecia pracy przewozowej wykonywana przez PRJednak w opinii władz rola transportu kolejowego w komunikacji wewnątrz Łodzi już obecnie jest dość znacząca. – W pociągach ŁKA odsetek podróżnych korzystających z biletów LTZ [Lokalnego Transportu Zbiorowego] wynosi na terenie Łodzi ok. 24% (w dniu roboczym) – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. W związku z tym, że w znakomitej większości przypadków bilety wydane od granicy miasta do innych miejscowości nie są tańsze niż ważne już od głównych dworców, wynik ten należy uznać za miarodajny (jadącemu z Łodzi do Kutna nie opłaca się korzystać np. z posiadanego biletu miejskiego na łódzkiej części trasy, by skrócić opłacaną odrębnie w taryfie kolejowej odległość przewozu).
Choć ZDiT nie podaje dokładnej liczby przewiezionych pasażerów, z udostępnionych nam danych wynika, że stosunkowo dużo podróżnych korzystających z biletów miejskich wybiera także pociągi Przewozów Regionalnych (Polregio). – Na terenie miasta ŁKA wykonuje ok. 67–70% całej pracy przewozowej, a PR – ok. 30–33% – wskazuje przedstawiciel Zarządu. Praca przewozowa jest iloczynem długości drogi i liczby przewiezionych osób.
Kolej to dobry środek transportu międzydzielnicowegoŁodzianie najchętniej podróżują pociągami pomiędzy oddalonymi od siebie dzielnicami położonymi po przeciwnych stronach centrum miasta. – Z naszych obserwacji wynika, że bardzo popularna jest tzw. kolej obwodowa, a w szczególności odcinek Łódź Dąbrowa – Łódź Żabieniec (czyli połączenie dwóch osiedli Dąbrowa i Teofilów o charakterze zarówno mieszkalnym, jak i przemysłowym) – wskazuje Tomasz Andrzejewski. Ten sam odcinek można pokonać także bezpośrednim tramwajem linii 2. Zajmuje to jednak aż 54 minuty (w szczycie), podczas gdy podróż pociągiem trwa jedynie kwadrans.
– Dużą popularnością cieszy się również połączenie Zgierz – Łódź Kaliska. Znaczący udział pasażerów notujemy na [leżących pomiędzy tymi stacjami] przystankach kolejowych na Radogoszczu i Żabieńcu – dodaje nasz rozmówca. Na odcinku Łódź Radogoszcz Zachód – Zgierz nie są co prawda honorowane wszystkie bilety emitowane przez ZDiT, ale pasażerowie mogą korzystać z niektórych ofert łączonych bądź z biletów strefowych ŁKA, które są ważne także w tramwajach i autobusach na terenie Łodzi.