Bez ronda tramwajowego, ale za to z większą powierzchnią biologicznie czynną – to pomysł władz Łodzi na Plac Wolności. Miejsce, w którym zaczyna się historyczna główna ulica miasta, ma stać się punktem reprezentacyjnym. Co ważne dla pasażerów komunikacji miejskiej, przez cały czas przebudowy ma zostać utrzymany ruch tramwajów.
Choć projekt Placu Wolności
ma być gotowy dopiero w grudniu, Urząd Miasta Łodzi postanowił już teraz podać do wiadomości niektóre szczegóły. Główną zmianą w stosunku do wcześniejszych koncepcji będzie zwiększenie udziału zieleni. Ma ona zajmować ok. 20% powierzchni placu, głównie w jego południowej części, przyległej do ul. Piotrkowskiej. – Głównym celem w projektowaniu jest to, żeby to było miejsce przyjazne mieszkańcom i turystom – uzasadnia takie rozwiązanie współautorka projektu, architekt Małgorzata Borys.
Cień na placu będzie zapewniało przeszło 60 drzew. Jak wynika z wizualizacji, część z nich będzie posadzona także wokół pomnika Tadeusza Kościuszki oraz na północ od nowego przebiegu torów tramwajowych. Rośliny już w momencie zasadzenia będą miały co najmniej 8 metrów szerokości. Pozwoli to uzyskać od razu zauważalny efekt, a także uniknąć ryzyka związanego z przyjmowaniem się i powolnym wzrastaniem młodszych drzewek. Oprócz posadzenia drzew i krzewów zaplanowano urządzenie trawników i ustawienie gazonów. Przewidziano też fontannę oraz niesprecyzowane na razie rozwiązania mające zapewniać retencję wody deszczowej.
Nowa nawierzchnia ma podkreślać nietypowy, ośmiokątny kształt placu. Jego przestrzeń ma zostać przystosowana do urządzania okolicznościowych jarmarków i innych imprez plenerowych. Będzie do tego służyła część płyty położona między wspomniany skwerem a przystankami. Wokół pomnika i pod kamienicami zostaną w tym celu wykonane przyłącza energetyczne.
Jak pisaliśmy już wielokrotnie, przebudowa całkowicie zmieni układ jezdni oraz torów tramwajowych. Zarówno tramwaje, jak i samochody przestaną okrążać wyspę w centrum placu z pomnikiem. Funkcje komunikacyjne zostaną przeniesione na stronę północną, po której powstanie zwykłe skrzyżowanie torów z trzema wlotami oraz wspólne przystanki tramwajowo-autobusowe. Minusem takiego rozwiązania będzie likwidacja możliwości zawrócenia tramwajem, wielokrotnie wykorzystywana w sytuacjach nadzwyczajnych (a w przeszłości – także liniowo). Aby nie pogorszyć elastyczności sieci, władze miasta zamierzają dobudować prawoskręt z ul. Nowomiejskiej w Północną do pętli w Parku Staromiejskim. Co ważne, ruch tramwajowy ma zostać utrzymany przez cały czas.
Po ukończeniu projektu przebudowy placu UMŁ ogłosi przetarg na prace budowlane. – Mamy nadzieję, że będziemy mogli cieszyć się placem po przebudowie wiosną lub wczesnym latem 2023 roku – zapowiada prezydent miasta Hanna Zdanowska.
Warto przypomnieć, że przetarg na przebudowę Placu Wolności ma zawiłą historię. Przez długi czas bezskutecznie próbowano wybrać wykonawcę w formule „projektuj i buduj”. Dopiero w grudniu 2018 r. udało się wyjść z impasu, wywołanego zbyt drogimi ofertami, dzięki
podzieleniu zadania na część projektową i budowlaną.