Władze Łodzi otworzyły oferty w przetargu na przebudowę kolejnego odcinka ul. Przybyszewskiego. Zakres zadania obejmuje też ważne skrzyżowanie z ul. Kilińskiego, które odzyska pełną funkcjonalność. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, tramwaje będą mogły powrócić na Przybyszewskiego i Kilińskiego w pierwszej połowie przyszłego roku.
Na odcinek ul. Przybyszewskiego między al. Śmigłego-Rydza a ul. Nurta-Kaszyńskiego powróciły tramwaje, wycofane stamtąd
po wykryciu krytycznego stanu wiaduktu nad torami kolejowymi. Zgodnie z zapowiedziami trasę obsługują wagony dwukierunkowe, zmieniające kierunek jazdy na rozjeździe nakładkowym. Na Przybyszewskiego skierowano linię 3, która przed wielkimi zmianami w układzie linii z powodu zawieszeń odcinków sieci obsługiwała Zarzew od 2001 r. Powodem nie było jednak uszanowanie przyzwyczajeń mieszkańców: przeciwny kraniec trójki (Rondo Powstańców 1863 r.) po wyłączeniu z ruchu odcinka do pętli Warszawska też
ma formę tymczasowego zjazdu międzytorowego. Wybór tej właśnie linii pozwoli więc bardziej efektywnie wykorzystywać posiadane przez MPK wagony dwukierunkowe.
Wiadukt ma zostać zburzony i odbudowany
do końca przyszłego roku. Torowisko stanie się tu pasem autobusowo-tramwajowym. Dla pętli Warszawska konkretny termin nie jest znany, choć miasto podkreśla, że planuje remont również tego odcinka.
Drugim odcinkiem Przybyszewskiego, którego przebudowa zbliża się wielkimi krokami, jest odcinek od al. Śmigłego-Rydza do ul. Grabowej, położonej za skrzyżowaniem z Kilińskiego. Skrzyżowanie to jest jednym z najpilniej wymagających remontu na całej łódzkiej sieci. W marcu ubiegłego roku stan torów był tak zły, że władze miasta
zdecydowały się na naprawę awaryjną przejazdu na wprost ul. Przybyszewskiego i odcięcie wszystkich relacji skrętnych, a także możliwości jazdy tramwajów ul. Kilińskiego. Inwestycja będzie częścią programu „Tramwaj dla Łodzi”. Przetarg
ogłoszono w marcu. Jak
pisaliśmy, oferty złożyło trzech chętnych. Oczekiwania cenowe miasta spełniła
propozycja konsorcjum Mostów Łódź i Budomalu (61 637 053,98 zł).
Wszystkie rozjazdy, łuki oraz krzyżownice mają zostać odbudowane już w nowej geometrii (bez zygzakowania, wymuszanego dawniej przez układ nieistniejących dziś budynków). Modernizacji zostanie poddany także przyległy krótki odcinek Kilińskiego (ok. 300 m). Przystanki zyskają perony typu wiedeńskiego. Inwestor wymaga wykonania wszystkich prac w ciągu 9 miesięcy.
Trzeci, najbliższy centrum fragment ulicy, który doczeka się przebudowy w najbliższych latach, to niecały kilometr między Placem Reymonta a Grabową.
Umowę podpisano w lutym. Trwa projektowanie modernizacji - prace budowlane mają rozpocząć się w ostatnim kwartale bieżącego roku. Zakres prac obejmuje ułożenie nowej nawierzchni torów i jezdni, wymianę wodociągu (będzie to osobna inwestycja, prowadzona przez Łódzką Spółkę Infrastrukturalną), chodników, oświetlenia i sieci trakcyjnej, budowę przystanków typu wiedeńskiego, posadzenie traw ozdobnych i krzewów oraz odnowę istniejących trawników.
Po zakończeniu wszystkich wymienionych inwestycji torowisko w ul. Przybyszewskiego będzie zmodernizowane już w całości. Pozostałe fragmenty zostały bowiem wymienione na nowe w latach 2000-2013.