Łódzkie MPK oraz Zarząd Inwestycji Miejskich przygotowują się do zamówienia dokumentacji na przebudowę zajezdni na Chocianowicach. Jedna z dwóch łódzkich zajezdni tramwajowych wzbogaci się o dwa dodatkowe tory w rozbudowanej hali oraz o myjnię. Całą infrastruktura i wyposażenie zostanie dostosowane do obsługi nowoczesnych wagonów niskopodłogowych.
Zajezdnia na Chocianowicach ma
ponadstuletnią historię. Dziś jest przystosowana tylko do obsługi starszych typów taboru – 805Na i M8C oraz pochodnych. Zakupy nowoczesnego taboru, do których przygotowuje się przewoźnik, wymagają modernizacji zaplecza technicznego. – Zajezdnia przy Telefonicznej przestanie być jedynym łódzkim obiektem przystosowanym do obsługi wagonów niskopodłogowych. Pozwoli to na lepszą organizację ruchu tramwajowego i obiegu taboru w mieście – przekonuje prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski. Zaznacza jednak, że nie zmieni się łączna ilość taboru.
Hala obsługowo-naprawcza zostanie wyremontowana, przebudowana i rozbudowana, tak by mogło w niej stacjonować 30 niskopodłogowych wagonów tramwajowych, których zakup będzie również częścią programu „Tramwaj dla Łodzi”. Torów z kanałami jest dziś 7, po przebudowie będzie 9. Chocianowice były jedyną łódzką zajezdnią pozbawioną myjni. – Nie budowaliśmy jej, wiedząc, że zajezdnia doczeka się w końcu gruntownej modernizacji – tłumaczy Papierski. Teraz myjnia zostanie urządzona na dwóch torach w nowej, dobudowanej części hali. Pozwoli to na lepsze przygotowanie wagonów do wyjazdu na miasto, dzięki czemu pasażerowie będą podróżowali w lepszych warunkach.
Na terenie zajezdni nie ma potrzeby dokonywania wyburzeń, natomiast tor objazdowy będzie musiał zostać przesunięty. Zmodernizowane zostaną tory, oświetlenie i układ drogowy. Inwestycja obejmuje także modernizację torów na fragmencie ul. Pabianickiej.
Przetarg na zaprojektowanie przebudowy zajezdni ma zostać ogłoszony w najbliższych dniach. Wykonawca późniejszych robót budowlanych zostanie wybrany w osobnym postępowaniu. Przewoźnik argumentuje, że zaletą takiego rozwiązania jest możliwość wprowadzenia korekt po fazie projektowania. – Założonego początkowo terminu nie udało się dotrzymać – przyznaje dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Agnieszka Kowalewska-Wójcik. Jak tłumaczy, harmonogram przez cały czas ewoluuje. – Ze względu na zdecydowanie przekroczone wartości niektórych zadań musieliśmy przesunąć terminy. Projekt na pewno nie jest jednak zagrożony. Bardzo ściśle współpracujemy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Rozstrzygamy kolejne przetargi. Ukończenie inwestycji do 2023 r. jest pewne – zapewnia dyrektor. Co istotne, przez cały czas prac zajezdnia będzie czynna.
W ostatnich latach MPK kładzie większy nacisk na rozwój bazy technicznej. Prawie zakończyła się budowa nowej hali dla wagonów niskopodłogowych w zajezdni Telefoniczna. Trwa całkowita przebudowa autobusowej zajezdni Limanowskiego. Trwają przygotowania do jeszcze jednej podobnej inwestycji. Chodzi o przebudowę dawnej zajezdni na Helenówku na siedzibę Zakładu Techniki. – Jesteśmy w fazie projektowania i przygotowywania kosztorysu. Projekt będzie gotowy w połowie roku. Po jego analizie jeszcze w tym roku powinno się udać rozpocząć procedurę wyboru wykonawcy – przewiduje prezes. Najwcześniejszy realny termin zakończenia inwestycji to według niego przełom 2021/2022 r. (inwestycja musi potrwać ok. dwóch lat).
Prace w zajezdni będą kosztowały 40 milionów złotych. Wartość całego projektu „Tramwaj dla Łodzi” wynosi 660 mln zł, a wartość dofinansowania z funduszy europejskich – 411 mln zł. Jego celem jest poprawa jakości transportu niskoemisyjnego w mieście.