Prezentujemy fotograficzne wspomnienia z zajezdni Helenówek tuż po zaprzestaniu obsługi kursów liniowych. Choć minęło zaledwie 10 lat, wiele uchwyconych na zdjęciach pojazdów już nie istnieje. Nadchodząca modernizacja zupełnie zmieni zaś wygląd infrastruktury obiektu.
Dawna zajezdnia Helenówek jest w przededniu ogromnych zmian. Do hali z 1922 r. ma zostać przeniesiony Zakład Techniki MPK Łódź, mieszczący się obecnie przy ul. Tramwajowej.
Przebudowa obiektu powinna zakończyć się do początku roku 2025.
Coraz mniej łodzian pamięta, że jeszcze dekadę temu zajezdnia była tętniącą życiem siedzibą jednego z dwóch podmiejskich przewoźników szynowych – Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej. Spółka dorobiła się niezwykle zróżnicowanego taboru. Na Helenówku można więc było natknąć się na wagony niespotykane nigdzie indziej w Łodzi, a nawet w całej Polsce – by wymienić choćby
zmodernizowane w tej właśnie zajezdni 803N, tzw. Kanciaki. Co więcej, tory odstawcze i place zajezdni były wykorzystywane również przez MPK, Klub Miłośników Starych Tramwajów oraz jednego z prywatnych kolekcjonerów do gromadzenia tramwajów i autobusów oczekujących na renowację (do której, jak pokazał czas, w przypadku autobusów MPK niestety nie doszło). W połączeniu z pamiętającą zamierzchłe czasy, nieco zaniedbaną, lecz utrzymywaną w sprawności infrastrukturą tworzyło to niepowtarzalną atmosferę, która po likwidacji MKT odeszła bezpowrotnie w przeszłość.
Ostatnie tramwaje linii 46 z Ozorkowa i łódzkich Chocianowic zjechały do bazy 31 marca 2012 r. Prezentowane zdjęcia wykonano w niecały miesiąc po tej dacie.