MPK Łódź chwali się zamówieniem w brytyjskiej firmie specjalnego antywirusowego pokrycia na siedzenia w autobusach. Pierwszą partią taboru, w której będzie ono zastosowane, będzie 17 autobusów elektrycznych Volvo, których dostawę zaplanowano na przyszły rok. Innowacja ta ma pomóc rozwiać obawy pasażerów przed podróżami komunikacją miejską.
Materiał o właściwościach bakterio- i wirusobójczych będzie dostarczony przez brytyjską firmę Camira. Jej wyroby cieszą się dobrą renomą – są stosowane, między innymi, w wagonach londyńskiego metra.
Tkanina StaySafe, którą zamówiło MPK, ma potwierdzone właściwości unieszkodliwiania wirusa świńskiej grypy AH1N1, pod wieloma względami zbliżonego do odpowiedzialnego za obecną pandemię SARS-CoV-2. Jej działanie – według informacji Camiry – potwierdzają certyfikaty AATCC 147 oraz ISO 18184. Dzięki połączeniu technologii srebra i liposomów materiał przyciąga, atakuje i niszczy wirusa, nie jest więc środkiem jego transmisji. Gwarancja przewiduje utrzymanie tych właściwości przez 5 lat.
Jak podkreśla producent, łódzkie MPK zdecydowało się na użycie StaySafe jako pierwszy miejski przewoźnik na świecie. – Czasy postcovidowe niosą ze sobą bardzo wiele wyzwań. Jednym z nich będzie ponowne zaproszenie pasażerów do korzystania z komunikacji miejskiej. Mamy w portfolio zupełnie nowy, przełomowy produkt: tkaninę, która będzie redukowała przenoszenie się wirusów i bakterii. Pasażerowie, wchodząc do autobusu, nie zauważą żadnej różnicy. Tkanina będzie wyglądać taka samo jak wcześniej, z tym, że będzie pokryta specjalnym środkiem, który zapewni antywirusowość i antybakteryjność – mówi przedstawiciel Camiry Oskar Górski.
Podróż komunikacją miejską stanie się w ten sposób jeszcze bezpieczniejsza. Poczucie bezpieczeństwa może zaś być dla pasażerów ważnym argumentem na rzecz powrotu do korzystania z komunikacji miejskiej. Przypomnijmy, że łódzki lokalny transport zbiorowy bardzo dotkliwie odczuł skutki pandemii oraz
lockdownu: według najnowszych danych sprzedaż biletów
spadła o ponad 40%.
Umowę na dostawę 17 autobusów Volvo 7900 Electric podpisano
jesienią ubiegłego roku. Niskopodłogowe pojazdy o długości 12 metrów będą mogły pomieścić 75 pasażerów, w tym 34 na miejscach siedzących. Elektrobusy będą stacjonowały w zajezdni przy ul. Limanowskiego, gdzie trwa budowa przeznaczonej dla nich
infrastruktury zasilania.