Przebudowa ulic w Śródmieściu i na Polesiu wraz z torowiskiem w ramach rewitalizacji, początek przebudowy Placu Wolności oraz kontynuacja rozpoczętych już prac na Dołach i Zarzewie – to plany łódzkich inwestycji w linie tramwajowe na bieżący rok. Ważną rolę odegrają też prace doraźne na Teofilowie, które pozwolą zapobiec wstrzymaniu ruchu przed rozpoczęciem docelowej modernizacji.
Długo oczekiwane inwestycje w sieć tramwajową w śródmieściu, wchodzące w skład rewitalizacji obszarowej, w tym roku zaczną wreszcie być realizowane. Zmodernizowane w ten sposób zostaną ulice: Legionów i Cmentarna (ruch na nich
zawieszono na początku listopada 2019 r.), Ogrodowa i Północna. Pierwsza ze wspomnianych inwestycji nie obejmie jednak dalszego odcinka trasy na Koziny do pętli przy ul. Srebrzyńskiej. Być może powstanie więc tymczasowy zjazd międzytorowy w rejonie skrzyżowania Cmentarna – Ogrodowa, a linia będzie przejściowo obsługiwana tramwajem dwukierunkowym.
Przebudowa ul. Ogrodowej i Północnej
ma rozpocząć się w lutym. Mimo że torowisko jest tu wydzielone, prace nie będą prowadzone pod ruchem. Oznacza to, że zabraknie tramwajowego objazdu dla
Placu Wolności, na którym zostanie zlikwidowane rondo tramwajowe, pojawią się zaś wspólne przystanki tramwajowo-autobusowe. W tym samym czasie będą więc zamknięte trzy równoległe ciągi: Narutowicza - Zielona, Pomorska - Legionów i Pomorska - Ogrodowa. Wszystkie inwestycje „rewitalizacyjne” muszą zakończyć się w ciągu dwóch lat – z końcem 2023 r.
upływa termin rozliczenia pozyskanych na program funduszy Unii Europejskiej.
Nieopodal, na ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej, trwa już
modernizacja linii tramwajowej na Doły. Ulica Wojska Polskiego zyska nową jezdnię i torowisko wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Przynajmniej na razie nie będzie jednak zapowiadanego wcześniej wydłużenia linii do mijanki kolejowej Łódź Marysin, dzięki któremu powstałby multimodalny węzeł przesiadkowy. Łącznie – jak wylicza Urząd Miasta – na styku Bałut, Centrum, Starego Miasta i Polesia powstanie 6 km nowej infrastruktury o jakości zachęcającej pasażerów do korzystania z komunikacji zbiorowej.
Duże zmiany nastąpią też po południowej stronie miasta – na ul. Przybyszewskiego. W tym roku ma rozpocząć się przebudowa odcinków
pl. Reymonta – Kilińskiego i Kilińskiego – al. Śmigłego-Rydza. Policzone są też dni
starego wiaduktu tramwajowego na Zarzewie, który jeszcze w tym lub w przyszłym roku ustąpi miejsca nowemu obiektowi z pasem autobusowo-tramwajowym.
Niewielkiej poprawy stanu infrastruktury ma doczekać się też linia na osiedle Teofilów. Na niezmodernizowanym jeszcze fragmencie ul. Aleksandrowskiej (od wiaduktu na Żabieńcu do Szczecińskiej) zaplanowano prace punktowe – wymianę najbardziej zużytych podkładów i odcinków szyn oraz słupów trakcyjnych. Podobnie jak na Północnej, prace mają być wykonywane połówkowo, by uniknąć zawieszania ruchu tramwajów i uruchamiania kolejnych zastępczych linii autobusowych. Wykonawcą będzie Zakład Torów i Sieci MPK Łódź. Termin remontu nie jest jeszcze znany, jednak może on rozpocząć się nawet wczesną wiosną. Na kompleksową modernizację trzeba będzie jeszcze poczekać. Władze Łodzi zamierzają pozyskać na ten cel środki z nowej perspektywy budżetowej UE.