Łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich zamierza ogłosić we wrześniu kolejny przetarg na przebudowę infrastruktury w ramach projektu „Tramwaj dla Łodzi”. Tym razem modernizacji zostanie poddane torowisko w al. Śmigłego-Rydza między al. Piłsudskiego (Skrzyżowanie Marszałków) a ul. Przybyszewskiego. Duży zakres prac (m. in. wyburzenie i budowa od zera wiaduktu) spowoduje konieczność prowadzenia prac przez dwa pełne sezony budowlane.
Aleja jest głównym ciągiem łączącym osiedle na Dąbrowie poprzez Trasę W-Z oraz ul. Narutowicza z centrum miasta. Zużyte torowisko ma zostać całkowicie wymienione. – Po przebudowie z perspektywy kierowców nic się nie zmieni: liczba pasów ruchu pozostanie taka, jak dziś – informuje wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec. Inny będzie natomiast przebieg torowiska tramwajowego: przy Zbiorczej, tam gdzie dziś przebiega ono po wiadukcie, zostanie sprowadzone na poziom 0, stając się w dodatku pasem autobusowo-tramwajowym ze zintegrowanymi przesiadkami. Pasażerowie w celu dotarcia na przystanek nie będą przechodzili przez jezdnie – obie nitki al. Śmigłego-Rydza zostaną poprowadzone po estakadach, przejście zaś zostanie poprowadzone bezkolizyjnie pod nimi.
Dwuletnia przerwa w ruchu
– Zakładamy, że mimo skomplikowanego charakteru przetargu i szerokiego zakresu robót uda nam się wybrać wykonawcę do końca roku – mówi Mikołajec. Dokumentacja projektowa dla odcinka al. Śmigłego-Rydza jest już przygotowana. Zadaniem wykonawcy wyłonionego w przetargu będzie więc tylko przeprowadzenie prac budowlanych. Rozpoczną się one w przyszłym roku. Jeszcze zimą będzie można przeprowadzić pierwsze rozbiórki. Czas realizacji będzie długi: tramwaje nie będą kursowały przez dwa lata. Wyburzanie starego i budowa nowego wiaduktu przy Zbiorczej będzie odbywało się połówkowo, tak by zawsze była czynna jedna jezdnia, po której ruch będzie mógł się odbywać w obu kierunkach.
Zakres przebudowy obejmuje także ciągi piesze i rowerowe. Do istniejącej drogi rowerowej po zachodniej stronie al. Śmigłego-Rydza dojdzie druga po stronie północnej. Nie dojdzie natomiast na razie do przebudowy samego skrzyżowania z Przybyszewskiego – ZIM zamierza wykonać ją dopiero w jednym z następnych etapów „Tramwaju dla Łodzi”, wraz z przebudową zachodniego odcinka Przybyszewskiego.
Dąbrowskiego też do przebudowy
Obecnie władze miasta realizują te zadania w ramach
programu „Tramwaj dla Łodzi”, na które środki są zabezpieczone w miejskim budżecie. Umowa o dofinansowanie projektu „Tramwaj dla Łodzi” zostanie podpisana prawdopodobnie w październiku. – Trwa sprawdzanie wniosku. Uwagi Centrum Unijnych Projektów Transportowych zostały uwzględnione. Teraz czekamy już tylko na informację, że druga strona jest gotowa do podpisania umowy – deklaruje wicedyrektor ZIM.
Inwestycja nie będzie jedynym etapem projektu „Tramwaj dla Łodzi”, którego realizacja rozpocznie się w najbliższym czasie. Pierwszy krok, przebudowa al. Śmigłego-Rydza i Dąbrowskiego, został już wykonany. Obecnie w trakcie kontroli są też dokumenty w sprawie przebudowy
ul. Dąbrowskiego między Podgórną a Rzgowską. – Po ich sprawdzeniu będziemy mogli podpisać umowę z wykonawcą. Prace planujemy tam rozpocząć na przełomie września i października. Torowisko będzie składało się w dużej mierze z elementów prefabrykowanych, więc prace będzie można prowadzić także zimą – zapowiada Mikołajec.