Dziś po północy odjedzie ostatni tramwaj z Lutomierska do Łodzi. Kilka godzin później zakończy się eksploatacja linii konstantynowskiej. Być może dziś na zawsze znika z krajobrazu regionu łódzkiego kolejna tramwajowa linia podmiejska.
Mimo zapowiedzi władz miasta Łodzi o wystąpieniu z wnioskiem o dofinansowanie remontu infrastruktury tramwajowej na miejskim odcinku linii konstantynowsko-lutomierskiej dziś może być ostatnim dniem, w którym do Lutomierska dotrze pojazd szynowy. To jedyna w Polsce wieś, na terenie której znajduje się pętla tramwajowa, i jedna z zaledwie kilku miejscowości bez statusu miasta, do których można dojechać tramwajem – wszystkie znajdują się na terenie aglomeracji łódzkiej. Finansowanie inwestycji na terenach podmiejskich wydaje się bowiem bardzo niepewne, a bez jej przeprowadzenia wznowienie kursów nie będzie możliwe.
Linia uznawana za najbardziej malowniczą w Polsce
– Zawieszenie ruchu na trasie do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska oznacza problem dla mieszkańców tych miejscowości, którzy będą teraz tracić czas w autobusie stojącym w korku. Linia lutomierska ma przy tym także bardzo dużą wartość krajoznawczo-turystyczną, jest uznawana za najbardziej malowniczą trasę tramwajową w Polsce – komentuje Jakub Tarka, wiceprezes łódzkiego Klubu Miłośników Starych Tramwajów. Przez kilka ostatnich lat w sezonie wakacyjnym na podmiejskiej trasie część kursów w niedziele obsługiwana była zestawem historycznych wagonów 5N+5ND. Obsługę Tramwajowej Linii Turystycznej zapewniali wolontariusze KMST.
– Dla samego Lutomierska tramwaj stanowił jedną z głównych atrakcji – podkreśla nasz rozmówca. Na razie nie wiadomo, na jakiej trasie przewozy turystyczne realizowane będą w nadchodzącym sezonie. – Konsultujemy z naszymi partnerami możliwe scenariusze, ale obecnie jest za wcześnie, żeby mówić o bliższych szczegółach – stwierdził Jakub Tarka.
Niemal stuletnia historia linii konstantynowskiej dobiega końca?
Linia tramwajowa z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego otwarta została 17 grudnia 1910 r. Przez pierwsze lata tramwaje kończyły bieg na obecnym placu Kościuszki. Dziś tramwaje obsługujące linię 43A dojeżdżają nieco dalej – do pl. Wolności, przy którym w 1971 r. wybudowany został trójkąt manewrowy. Stanowiąca przedłużenie linii konstantynowskiej linia lutomierska funkcjonuje od 1929 r. Początkowo jej kraniec znajdował się przed spektakularnym mostem kratownicowym nad Nerem, który z biegiem czasu stał się swoistym symbolem tramwajowej komunikacji podmiejskiej regionu łódzkiego. Na końcowym odcinku trasy torowisko biegnie niezależnie od drogi.
Ostatni tramwaj liniowy wyjedzie z Lutomierska o 23:38 i zjedzie do łódzkiej zajezdni Telefoniczna. W nocy z soboty na niedzielę funkcjonować będzie po raz ostatni tramwajowa linia nocna oznaczona symbolem N9. Ostatni kurs, który zacznie bieg na trójkącie manewrowym w Konstantynowie, rozpocznie się więc w niedzielę bardzo wczesnym rankiem – o 3:14. O 3:40 na łódzkim Dworcu Kaliskim rozpocznie się natomiast pierwszy kurs zastępczej linii autobusowej 43B do Lutomierska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.