Neon,, który wisiał na budynku starego dworca Łódź Fabryczna, nie powróci na nowy obiekt o tej samej nazwie. Obecny zarządca gmachu, PKP PLK, zdecydował się na inne rozwiązanie niż to rozważane swego czasu przez PKP SA. To ta spółka zmagazynowała stary napis po likwidacji naziemnej stacji kolejowej.
Od kilku tygodni na budynku dworca Łódź Fabryczna wiszą wykonane w technologii LED napisy z nazwą stacji. Po siedmiu latach od otwarcia nowego obiektu spełniony został zgłaszany często przez mieszkańców i podróżnych postulat oznakowania gmachu, na którym dotychczas nie było wyraźnej informacji, że to właśnie stamtąd odjeżdżają pociągi. Zarządca dworca – PKP PLK – nie zdecydował się przy tym na instalację historycznego neonu, który został zdjęty z dawnego budynku tuż po jego zamknięciu w 2011 r. Dwóch zarządców nowego budynku
Fabryczna wśród innych dużych dworców w kraju jest wyjątkiem, nie zarządza nią bowiem spółka Polskie Koleje Państwowe SA pozostająca właścicielem znakomitej większości budynków dworcowych w kraju. Stacyjny gmach został bowiem zbudowany wraz z prowadzącym doń tunelem kolejowym przez Polskie Linie Kolejowe. Te początkowo zleciły zarząd spółce-matce całej grupy kapitałowej PKP SA, ale wkrótce potem zaczęły go sprawować samodzielnie.
To poprzedni zarządca zachował i zmagazynował historyczny neon, to on wystąpił też z propozycją jego zawieszenia na nowym budynku. Pomysłów na jego wykorzystanie miał zresztą kilka: rozważane było również sprzedanie neonu prywatnej firmie, która chciała zawiesić go na parkingu podziemnym swojego biurowca, a miasto Łódź sugerowało, że spektakularne litery mogłyby stanąć na ul. Traugutta prowadzącej na dworzec od strony ul. Piotrkowskiej. Na przeszkodzie do realizacji każdego z tych planów stała jednak m.in. konieczność renowacji neonu.
Nowa technologia ma swoje zalety
PKP PLK nie kontynuowały prac nad koncepcją powtórnego zawieszenia na Fabrycznej świetlnych liter, które łodzianie znali od dziesięcioleci. Decyzja o zamieszczeniu napisów wykonanych w nowszej technologii ostatecznie kończy wizję powrotu starych liter na nowy budynek. – Nowe napisy zostały wykonane w technologii ledowej – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Wskazuje, że wyższością tego rozwiązania jest choćby możliwość zmiany kolorów podświetlenia.
Na co dzień nowe „ledony” mają świecić w kolorze błękitnym. Zdaniem zarządcy infrastruktury zapewnia to wysoką czytelność – lepszą niż gdyby wybrano klasyczną biel. Barwa ma też nawiązywać do kolorów firmowych PKP PLK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.