Miasto przygotowuje się do otwarcia swojej części Łodzi Fabrycznej, w której znajdą się m.in. stanowiska dla autobusów dalekobieżnych. Po czteroletniej przerwie przystanek międzyregionalnej komunikacji drogowej powróci więc do centrum Łodzi. Równolegle funkcjonować będą jednak dwa dworce autobusowe, co może spowodować dezintegrację transportu dalekobieżnego i utrudnić przesiadki.
Nieco w cieniu
zapowiadanego otwarcia kolejowej części dworca Łódź Fabryczna trwają przygotowania do wznowienia ruchu autobusów dalekobieżnych. Podobnie jak przed gruntowną przebudową, w ścisłym centrum miasta powstanie więc węzeł integrujący różne środki transportu regionalnego i międzywojewódzkiego. Jak zapowiada Urząd Miasta Łodzi, stanowiska dla przewoźników drogowych będą gotowe 11 grudnia.
Dużo stanowisk, ale bez placu postojowego – Wielostanowiskowy przystanek autobusowy w części miejskiej będzie dostępny z chwilą otwarcia dworca Łódź Fabryczna – potwierdza Piotr Grabowski, rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich UMŁ. – Wszystkie prace zasadnicze przy jego budowie zostały zakończone – dodaje. Obecnie trwają odbiory techniczne umożliwiające uzyskanie pozwoleń na użytkowanie obiektu.
Dworzec autobusów dalekobieżnych znajdzie się na poziomie -1 (8 metrów pod ziemią). Znajdą się tam 24 stanowiska. – Dojazd do części autobusowej odbywać się będzie od strony wschodniej – od ul. Wierzbowej i Nowowęglowej, a docelowo od ul. Kopcińskiego specjalnymi rampami autobusowymi – zapowiada przedstawiciel ZIM.
Dworzec miejski gdzie indziej niż dworzec PKSNa razie nie wiadomo, obsługę jakich kierunków przejmie nowy dworzec autobusowy. – Do Zarządu Dróg i Transportu zaczęły wpływać pierwsze wnioski od przewoźników komercyjnych w sprawie wyrażenia zgody na korzystanie z Łodzi Fabrycznej – stwierdza jednak Piotr Grabowski. Tym niemniej należy spodziewać się, że ostateczny układ połączeń w Łodzi będzie wypracowywany przez dłuższy okres. Otwarcie Fabrycznej istotnie zmieni bowiem układ właścicielski dworców.
Dawnym Dworcem Centralnym – pod taką nazwą funkcjonował przylegający do Fabrycznej dworzec autobusowy – zarządzał PKS Łódź, obecnie spółka prywatna powstała przez prywatyzację pracowniczą. W zamian za przekazanie terenu pod inwestycję miastu przejął on dawną pętlę autobusów miejskich przy drugim dworcu kolejowym – Łódź Kaliska. Realnym wydaje się więc scenariusz przynajmniej czasowej dezintegracji komunikacji autobusowej poprzez skierowanie części kursów na dworzec miejski, a części – na położony w innej części miasta dworzec PKS.