Do 6 grudnia można składać oferty w przetargu na opracowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej do 2030 r. dla Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego. Dokument ma określić działania, jakie powinny podjąć władze metropolii, by zmniejszyć zapotrzebowanie na transport, a te potrzeby, które pozostaną, zaspokajać w bardziej ekologiczny sposób. Najwyższy priorytet ma otrzymać transport zbiorowy.
Zamawiający – Stowarzyszenie Łódzki Obszar Metropolitalny – chce, by dokument został sporządzony zgodnie z wytycznymi unijnymi oraz podejściem partycypacyjnym. W trakcie opracowywania planu wykonawca będzie miał obowiązek zorganizować kompleksowe konsultacje społeczne ze wszystkimi interesariuszami (w tym – badania ankietowe na próbie co najmniej 2000 osób) oraz co najmniej jedno spotkanie konsultacyjne z przedstawicielami gmin i powiatów. Plan powinien być gotowy w ciągu 15 miesięcy od podpisania umowy.
Plan ma obejmować kompleksowo wszystkie formy przemieszczania, a także zależności między transportem i zagospodarowaniem przestrzennym. Powinien on pomóc w obniżaniu negatywnego wpływu transportu na środowisko, klimat i ludzi – zapotrzebowanie na transport w ogóle ma spadać, a udział przyjaznych środowisku środków transportu (za które uznano: transport zbiorowy, urządzenia transportu osobistego, ruch pieszy,
carsharing i
carpooling) – rosnąć. Przyjęto cztery cele strategiczne i odpowiadające im wskaźniki: bezpieczeństwo ruchu drogowego (jak najmniejsza liczba ofiar śmiertelnych wypadków komunikacyjnych), dostęp do publicznego transportu zbiorowego (określany w oparciu o odległość z miejsca zamieszkania do przystanku autobusowego, tramwajowego lub kolejowego i liczbę połączeń na godzinę), ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz poprawę jakości powietrza.
Stowarzyszenie ŁOM skupia 30 jednostek samorządu terytorialnego z aglomeracji łódzkiej – od Ozorkowa po Tuszyn i od Lutomierska po Rogów. Jego cel to wspieranie rozwoju społeczno-gospodarczego Łodzi i sąsiednich gmin. ŁOM liczy 2,5 tysiąca kilometrów kwadratowych powierzchni oraz 1,1 mln mieszkańców. Dla potrzeb rozdzielania funduszy unijnych organizacja pełni funkcję związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
W ostatnich latach o stowarzyszeniu było głośno głównie w kontekście ratowania podmiejskich linii tramwajowych.
Linia z łódzkiego Helenówka do Zgierza została zmodernizowana z 95-procentowym wsparciem funduszy UE, przydzielonych przez SŁOM. Stowarzyszenie przyznało też środki unijne na rozpoczętą już
przebudowę linii do Konstantynowa.