W dawnej zajezdni tramwajów podmiejskich na Helenówku trwają intensywne prace związane z przebudową na nowoczesną siedzibę Zakładu Techniki. Ich końca można spodziewać się za nieco ponad rok.
– Wykonano już znaczną część fundamentów, złącza energetyczne oraz montaż części konstrukcji nośnej. Trwają prace konstrukcyjne oraz budowa dachu, a także roboty związane z instalacjami wodno-kanalizacyjnymi i montażem kanałów wentylacyjnych – informuje łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich. Prace – w odróżnieniu od wielu innych łódzkich inwestycji transportowych – przebiegają zgodnie z harmonogramem. Termin ukończenia (druga połowa 2025 r.) ma zostać dotrzymany.
Umowę na przebudowę zajezdni podpisano z firmą Inkomet
w lipcu ubiegłego roku. Hala, z której dotychczasowej konstrukcji pozostały właściwie same ściany, ma zostać zmodernizowana i rozbudowana o dwa nowe skrzydła.
Za 129 mln zł powstaną nowe hale napraw bieżących i głównych z warsztatem elektrycznym i mechanicznym, śrutownią, lakiernią, stolarnią, spawalnią, myjnią, narzędziownią oraz pomieszczeniami magazynowymi i pomocniczymi. W nowym Zakładzie Techniki, przeniesionym
z historycznej siedziby przy Tramwajowej 6 w centrum, ma pracować na dwie zmiany ok. 200 pracowników produkcyjnych i 25 biurowych. Zakład zajmuje się modernizacją oraz poważniejszymi naprawami wagonów tramwajowych.
Zajezdnia Helenówek została wybudowana w 1901 r. (a przebudowywana właśnie hala – w roku 1922) przez spółkę Kolej Elektryczna Łódzka. Po drugiej wojnie światowej została upaństwowiona i przejęta przez łódzkie MPK. Na początku lat 90. stała się siedzibą Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej, która
zakończyła działalność 31 marca 2012 r. Od tego czasu obiekt pozostawał nieczynny.