Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Inwestycje tramwajowe w 2020 r. Przetargi na ponad 0,5 mld zł

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
05-02-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Inwestycje tramwajowe w 2020 r. Przetargi na ponad 0,5 mld zł
fot. MJ
Łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich opublikował plan przetargów na bieżący rok. Zawarto w nim wiele ważnych przetargów tramwajowych, w tym – dotyczących odcinków linii, na których w ubiegłym roku wstrzymano kursowanie tramwajów. Jednostka koordynująca rozwój miejskiej infrastruktury zamierza też zlecić budowę dwóch nowych odcinków sieci oraz modernizację zajezdni.

Do najważniejszych postępowań będzie należał długo oczekiwany przetarg na przebudowę i rozbudowę linii tramwajowej na Doły. Z powodu złego stanu torów ruch na trasie został wstrzymany latem ubiegłego roku – obecnie wzdłuż torowiska kursują autobusy zastępcze. Przebudowa obejmie całkowite wydzielenie istniejącego torowiska (dotychczas na niektórych odcinkach ruch tramwajowy nie był oddzielony od samochodowego) i przedłużenie linii do nowej pętli przy peronie przystanku kolejowego Łódź Marysin. ZIM zaplanował na ten cel 124 866 990 zł. Przetarg ma zostać ogłoszony w III kwartale. W osobnym, wartym 300 tys. zł przetargu Zarząd chce zamówić dla tej inwestycji usługę nadzoru autorskiego.

W pierwszym kwartale zostanie ogłoszony przetarg nieograniczony na budowę nowego wiaduktu ul. Przybyszewskiego nad torami linii kolejowej 540. Trzy nitki istniejącego obiektu (dwie drogowe z tramwajową pośrodku) zostaną kolejno zburzone i zastąpione nowymi. W przyszłości, dzięki wybudowaniu pod wiaduktem przystanku kolejowego Łódź Zarzew, ma powstać zintegrowany węzeł przesiadkowy. Częścią zadania będzie też przebudowa torowiska w rejonie ul. Lodowej. Przylegający do wiaduktu odcinek przechodził wprawdzie remont stosunkowo niedawno (wiosną roku 2004), jednak ZIM zamierza przebudować go na pas autobusowo-tramwajowy. Po zakończeniu prac autobusy będą mogły jeździć po torowisku i korzystać ze wspólnych przystanków z tramwajami nieprzerwanie od al. Śmigłego-Rydza do Lodowej. Kosztorys oszacowano na 119 508 999 zł.

Również w pierwszym kwartale ZIM zamierza przystąpić do wyboru wykonawcy przebudowy innego fragmentu Przybyszewskiego – między Kilińskiego a Piotrkowską. Tory wymieniano tam ostatnio w latach 90. ubiegłego wieku. Zakres nie będzie jednak obejmował samego skrzyżowania z Kilińskiego, którego remontów nie przeprowadzano od znacznie dłuższego czasu – jego przebudowa zostanie zlecona w ramach szerszego przetargu. Inwestycja w trybie „projektuj i buduj” została wyceniona na 40 163 441 zł.

W decydującą fazę wejdzie wybór wykonawców dla inwestycji wchodzących w skład programu „Tramwaj dla Łodzi”. ZIM zdecydował się połączyć w jednym przetargu sześć zadań inwestycyjnych, w tym budowę dwóch nowych linii tramwajowych (w ciągu ul. Broniewskiego między Niższą a Rzgowską i al. Grohmanów od Tramwajowej do Kopcińskiego) i modernizację czterech innych odcinków (Kilińskiego od Dąbrowskiego do pętli Dworzec Łódź Chojny, al. Śmigłego-Rydza i Niższą od Przybyszewskiego do pętli Dąbrowa Niższa, Rzgowską od Dąbrowskiego do Broniewskiego oraz Przybyszewskiego od al. Śmigłego-Rydza do Kilińskiego wraz ze wspomnianym skrzyżowaniem). Pakiet inwestycji ma, według szacunków ZIM, kosztować 170 347 714 zł. Przetarg zapowiadany jest w ostatnim kwartale.

Na 53 900 146 zł wyceniono natomiast modernizację zajezdni Chocianowice, dzięki której będą mogły stacjonować w niej nowoczesne wagony niskopodłogowe. Przetarg ZIM na dostawę 30 pojazdów, również będący częścią „Tramwaju dla Łodzi”, wygrał w ubiegłym roku Modertrans. Dostawa Moderusów Gamma powinna nastąpić w roku 2022. Podobnie jak poprzednie zadanie, przetarg na modernizację zajezdni zostanie ogłoszony w ostatnim kwartale roku. Oba postępowania dotyczą wyłącznie prac budowlanych – projekty zamówiono już wcześniej. W trzecim kwartale ZIM planuje zamówić dla obu inwestycji usługi inżyniera kontraktu i nadzoru autorskiego.

Istotną zwłaszcza dla mieszkańców ścisłego centrum inwestycją będzie przebudowa ul. Legionów (Plac Wolności – Żeligowskiego) i Cmentarnej. Zapowiedziany na czwarty kwartał przetarg pozwoli na poprawę stanu jezdni oraz torowiska, po którym na odcinku od Gdańskiej na zachód – z powodu zużycia – tramwaje nie kursują od początku listopada ubiegłego roku. Zadanie będzie częścią rewitalizacji obszarowej centrum miasta. Suma przeznaczona na ten cel to 53 807 295 zł (zakres przetargu obejmuje także budowę nowej drogi – przedłużenia ul. Karskiego na południe). Projekt został już zamówiony.

Oprócz tego ZIM planuje zamówić w pierwszym kwartale (za 1,11 mln zł) studium wykonalności dla modernizacji linii tramwajowej od pętli Zdrowie dla granicy miasta. Mowa o początkowym odcinku linii tramwajowej do Konstantynowa i Lutomierska, której dalsza modernizacja – przynajmniej na odcinku do pierwszej z miejscowości – wobec niedawnej decyzji o zwiększeniu dofinansowania z funduszy unijnych wydaje się pewna. Na liście ZIM znalazło się też opracowanie (za 750 tys. zł) dokumentacji projektowej dla przebudowy hali Zakładu Techniki MPK Łódź przy Tramwajowej 6. Jest to o tyle zaskakujące, że od kilku lat władze miasta planują przeprowadzenie obiektów MPK do hal dawnej zajezdni Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej na Helenówku przy granicy ze Zgierzem.

Warto też nadmienić, że w I kwartale Konstantynów Łódzki planuje przetarg na zaprojektowanie i wykonanie modernizacji torowiska tramwajowego. Szacowana wartość to 16.056.493,95 zł.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Łódź: Pierwsza zmodernizowana Pesa Tramicus

Komunikacja

MPK Łódź: Pierwsza zmodernizowana Pesa Tramicus

Roman Czubiński 12 września 2023

Łódzkie tramwaje: Gorzej raczej już nie będzie

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Łódź: Jest umowa na studium dla Konstantynowskiej i węzła Koziny

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium torowiska do pętli Kurczaki

Przestrzeń

Zobacz również:

MPK Łódź: Pierwsza zmodernizowana Pesa Tramicus

Komunikacja

MPK Łódź: Pierwsza zmodernizowana Pesa Tramicus

Roman Czubiński 12 września 2023

Łódzkie tramwaje: Gorzej raczej już nie będzie

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Łódź: Jest umowa na studium dla Konstantynowskiej i węzła Koziny

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium torowiska do pętli Kurczaki

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5