fot. Kasper FiszerTramwaj należący do KMST w zajezdni Brus
Zajezdnia tramwajowa Brus przestała obsługiwać ruch planowy już dziesięć lat temu. Od tamtej pory przygotowywane są kolejne koncepcje organizacji na jej terenie muzeum komunikacji miejskiej lub placówki zajmującej się transportem w szerszym zakresie. Obiekt wciąż nie został przejęty przez MPK, które planowało przenieść tam swoje zbiory z ul. Wierzbowej.
W tym roku minęło dziesięć lat od chwili zakończenia działalności spółki Tramwaje Podmiejskie, która miała swoją siedzibę w zajezdni tramwajowej Brus w pobliżu granicy Łodzi i Konstantynowa. Peryferyjna i kameralna baza została przeznaczona na placówkę muzealną – historyczny tabor miałby być tu eksponowany w murach, które przetrwały w niemal niezmienionej formie od chwili wybudowania obiektu. Budynkiem zaopiekowali się członkowie Klubu Miłośników Starych Tramwajów.
W ciągu minionego dziesięciolecia Urząd Miasta Łodzi, który stał się właścicielem niewykorzystywanej już liniowo remizy, przedstawił kilka koncepcji przystosowania jej do nowej roli. Najbardziej śmiała z nich nosiła nazwę LaBoT i zakładała utworzenie na Brusie placówki zajmującej się w zasadzie pełnym przekrojem środków transportu – od komunikacji miejskiej po lotnictwo. Na placu w okolicach budynku eksponowane miały być samoloty.
Ani ten, ani żaden inny pomysł nie doczekał się na razie wcielenia w życie. W zeszłym roku UMŁ poinformował o kolejnym planie: zajezdnia miałaby zostać przekazana MPK, które już obecnie prowadzi muzeum komunikacji miejskiej zlokalizowane przy ul. Wierzbowej, w sąsiedztwie Zakładu Techniki przy ul. Tramwajowej. Na razie do zmian właścicielskich jednak nie doszło.
Pytany o przyszłość zajezdni Urząd Miasta Łodzi wskazał jednak jako organ kompetentny do odpowiedzi właśnie MPK. – Obecnie trwają rozmowy dotyczące przejęcia bazy na Brusie przez naszą spółkę – stwierdza Piotr Wasiak, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Nie wskazał on przy tym szczegółowej koncepcji organizacji placówki.
Zapewnił nas natomiast, że równolegle z rozmowami z miastem MPK prowadzi dialog z Klubem Miłośników Starych Tramwajów, który ma pomóc w wypracowaniu założeń. Stowarzyszenie już dziś organizuje na Brusie wystawy i dni otwarte, opiekuje się też zgromadzonym tam taborem. Wciąż jednak utrzymywany jest stan przejściowy, w którym zabytkowa zajezdnia nie jest pełnoprawnym muzeum i oficjalnie nazywana jest zajezdnią muzealną.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.