Blisko pół miliarda złotych z unijnego programu FEnIKS zostanie przeznaczonych na dokończenie zakresu programu „Tramwaj dla Łodzi” oraz na modernizację innej ważnej linii tramwajowej. Poszczególne inwestycje są na etapie przetargu lub przygotowań do niego, a jedna ma już wybranego wykonawcę – wynika z informacji, jakie uzyskaliśmy w łódzkim Zarządzie Inwestycji Miejskich.
Kwota środków unijnych z programu FEnIKS, które Łódź otrzymała w trybie niekonkurencyjnym, wynosi 450 mln zł. Całość przyznanej puli będzie przeznaczona na inwestycje w szeroko pojęty transport i komunikację. Władze miasta zamierzają wykorzystać te fundusze do sfinansowania szeregu modernizacji szeregu odcinków sieci tramwajowej, a także do budowy dwóch nowych fragmentów torowiska.
Modernizacja najbardziej zużytych torów
Infrastruktura tramwajowa wytypowana do przebudowy dzieli się na dwie grupy: odcinki czynne i zawieszone. Do tych pierwszych należy
Aleksandrowska od Woronicza do Szczecińskiej wraz z węzłem Żabieniec oraz Rzgowska, podzielona na dwa odcinki: Dąbrowskiego – Paderewskiego (trwa tu procedura przetargowa) i Paderewskiego – Kurczaki (tu przetarg jest dopiero przygotowywany). Stan tego ostatniego pogorszył się na tyle, że jesienią ubiegłego roku konieczna była
naprawa ratunkowa, związana z dwutygodniowym zawieszeniem ruchu.
Również w przypadku Aleksandrowskiej trwają przygotowania do procedury przetargowej. Warto przypomnieć, że omawiany odcinek ma już przygotowaną szczegółową koncepcję, obejmującą wiele rozwiązań zwiększających jego funkcjonalność (
o szczegółach piszemy szerzej tutaj). Także i na tej ulicy został niedawno wykonany
remont interwencyjny, a kolejne prace
odbywają się obecnie.
Powrót na Niższą po długiej przerwie
Od lata 2018 r. nieczynna pozostaje natomiast linia do pętli Dąbrowa Niższa (odcinek w al. Śmigłego-Rydza i Niższej między Dąbrowskiego a Śląską). Co ciekawe, początkowo zawieszenie ruchu nie miało bezpośredniego związku ze stanem technicznym odcinka, lecz z
przebudową dalszego fragmentu alei. W marcu informowaliśmy o rozstrzygnięciu przetargu na modernizację odcinka do pętli przy Niższej –
wykonawcą został Strabag. Prace na podstawie gotowego już projektu mają zostać wykonane w ciągu 17 miesięcy od podpisania umowy.
Nowe odcinki przewidziane do sfinansowania z funduszy FEnIKS to ul. Broniewskiego między Śmigłego-Rydza a Rzgowską oraz al. Grohmanów między Tramwajową a Kopcińskiego wraz z przebudową fragmentu tej ostatniej. Dla Broniewskiego
w czerwcu ogłoszono przetarg. Postępowanie na al. Grohmanów jest dopiero w fazie przygotowań.
„Tramwaj dla Łodzi” się spóźnił. Czy dojedzie teraz?
Większość wymienionych inwestycji (Rzgowska, Niższa i oba nowe odcinki) początkowo miała być zrealizowana znacznie wcześniej. Były one częścią programu „Tramwaj dla Łodzi”, przewidzianego do realizacji ze środków poprzedniej unijnej perspektywy budżetowej w latach 2016-2023. Niestety – z powodu niepowodzenia przetargów „projektuj i buduj”, wpływu pandemii COVID-19, a także niewłaściwego nadzoru nad inwestycjami – prawie wszystkie wchodzące w skład programu przedsięwzięcia
złapały znaczne opóźnienie.
Warto pamiętać też o dużej liczbie wyłączonych z eksploatacji odcinków, które nie należą ani do „Tramwaju dla Łodzi”, ani do przedsięwzięć przeznaczonych do realizacji ze środków FEnIKS (ul. Warszawska, Zielona, Cmentarna i Ogrodowa, brakujący odcinek Legionów). Władze Łodzi zapewniają jednak, że docelowo cała sieć na terenie miasta doczeka się modernizacji.