Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi wylicytował od MPK jeden z wycofanych z ruchu wagonów GT8N. Pojazd jest kompletny i sprawny technicznie. Nowy właściciel zamierza wykorzystywać go do organizowania ogólnodostępnych imprez z zabytkowym taborem, a także – być może – do obsługi letniej turystycznej linii 0.
Wagony GT8N jeździły po łódzkich torach przez 16 lat. Rozpoczęły służbę w roku 2007 w barwach Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej, potem – wraz z jej likwidacją w kwietniu 2012 r. – zostały przejęte przez MPK. W latach
2014 i
2015 miejski przewoźnik dokupił w Helsinkach łącznie cztery kolejne wagony z tej samej serii (wśród nich - właśnie zachowany 1512). W 2018 r. dołączył do nich specjalnie przebudowany „
tramwaj imprezowy”.
Przez pierwszych pięć lat łódzkie GT8N obsługiwały wyłącznie linię 46 do Ozorkowa oraz jej wariant skrócony 46A, kursujący w granicach samej Łodzi. Potem zaczęły sporadycznie pojawiać się także na linii lutomierskiej (43) oraz na trasach miejskich. Zdążyły też zagościć na objazdowej trasie linii 6 do Zgierza. Pojazdy zyskały uznanie pasażerów dzięki komfortowym siedzeniom, wydajnemu ogrzewaniu i cichej jeździe, a przede wszystkim – środkowemu członowi niskopodłogowemu. W ostatnich latach coraz częściej słychać było jednak narzekania na ogólne wyeksploatowanie 60-letnich tramwajów. Ostatnim dniem liniowego kursowania GT8N był
3 listopada ubiegłego roku.
Początkowo
nie było pewne, czy któryś z egzemplarzy GT8N zostanie zachowany do celów historycznych. Na początku stycznia większość z nich (6 sztuk) wystawiono na sprzedaż w drodze przetargu. W przypadku wagonu 1512 Klubowi udało się przebić ofertę firmy utylizacyjnej, która kupiła pięć pozostałych. Wraz z wagonem KMST pozyskał bogatą dokumentację techniczną tramwajów tej serii, która będzie pomocna w późniejszym utrzymaniu zabytku.
W posiadaniu MPK jest jeszcze jeden egzemplarz GT8N, którego stan techniczny jest najlepszy z całej serii. Klub zamierza starać się o pozyskanie również jego. Jeśli się uda, wagon 1512 po osiągnięciu granicznego zużycia stanie się dawcą części zamiennych. Niezależnie od wyniku tych zabiegów w najbliższym czasie KMST planuje wykorzystać zakupiony przez siebie wagon do przejazdów okolicznościowych (w dużej części – ogólnodostępnych). Niewykluczone, że pojawi się także w tegorocznej odsłonie turystycznej linii 0, obsługiwanej zabytkowym taborem (należący do MPK skład 5N+5ND i klubowy GT6).