Łódzkie MPK wprowadziło do eksploatacji dziesiąty wagon Moderus Gamma. Cały kontrakt na 30 tramwajów ma zostać zrealizowany jesienią. Zakup taboru dofinansowano z funduszy Unii Europejskiej.
Pierwszy Moderus Gamma
dotarł do Łodzi w grudniu 2022 r. Od tego czasu pojazdy są dostarczane są po 3-4 sztuki na miesiąc (ostatni ma dotrzeć do miasta w październiku). Debiut liniowy najnowszego typu taboru tramwajowego w Łodzi miał miejsce
1 marca. Wagony można spotkać na liniach: 9, 18 i Z17.
Moderus Gamma LF 06 AC to konstrukcja opracowana specjalnie na zamówienie łódzkiego Zarządu Inwestycji Miejskich (inaczej niż w poprzednich kontraktach, to właśnie ZIM, a nie MPK, jest formalnym zamawiającym). Poprzednio Moderus nie miał w ofercie nie tylko wagonów wąskotorowych, ale i pojazdów o takim układzie członów i osi (z wózkami skrętnymi). Zastosowane rozwiązania mają zapewnić lepszą współpracę z torowiskiem zwłaszcza na łukach.
88% powierzchni wnętrza tramwaju (w tym – przy wszystkich wejściach) zajmuje niska podłoga. Tylko aby zająć miejsce na końcach wagonu z przodu i z tyłu, trzeba pokonać stopień. Łódzki Moderus Gamma ma przeszło 32 metry długości, co czyni go najdłuższym eksploatowanym obecnie przez MPK pojazdem szynowym.
Specjalnie dla potrzeb obsługi nowych wagonów MPK
modernizuje zajezdnię Chocianowice. Zarówno przebudowa zajezdni, jak i zakup taboru są elementami programu „Tramwaj dla Łodzi” – jednymi z
niewielu, które mają jeszcze szanse na ukończenie w terminie.