Wbrew zapowiedziom z zeszłego roku otwarcie ruchu na ul. Franciszkańskiej nie przyniosło wznowienia kursów linii 4. Oznacza to ciąg dalszy problemów mieszkańców północnych Bałut m.in. z dojazdem na dworzec Łódź Fabryczna. Nie wykorzystano też w pełni możliwości otwartej trasy na Dąbrowę.
Jesienią zeszłego roku samorząd miasta Łodzi zapowiedział otwarcie ruchu tramwajowego na ul. Wojska Polskiego i Franciszkańskiej od węzła przy pl. Kościelnym do centrum krwiodawstwa. Na przełomie 2023 i 2024 r. przewozy rzeczywiście ruszyły, a na łódzkie ulice po kilkuletniej przerwie wróciła linia 5. Do Dworca Fabrycznego można więc znów dojechać bezpośrednio m.in. z Teofilowa i Żubardzia, dużych blokowisk w dzielnicy Bałuty.
Infrastruktura jest gotowa, ale linii nie uruchomiono
Wbrew zapewnieniom nie odtworzono natomiast linii nr 4, która w stałym układzie tras powinna łączyć pętle Helenówek i Dworzec Łódź-Dąbrowa. Dzięki niej na Fabryczną, ale także w rejon tzw. Skrzyżowania Marszałków czy na osiedla dzielnicy Górna, można było dojechać z Radogoszcza czy Julianowa. To osiedla Bałut, które leżą jednak w dużej odległości od obsługiwanych przez „piątkę” obszarów tej dzielnicy.
Niejako w zamian do Helenówka wydłużona została linia nr 17, która dowozi m.in. do kilku liceów zlokalizowanych wzdłuż ul. Pomorskiej czy na kampus Uniwersytetu Łódzkiego. Mimo to brak „czwórki” pozostaje odczuwalny, bo stanowiła ona także dogodny dowóz z Dąbrowy do centrum czy z Bałut do biurowców tzw. Nowego Centrum Łodzi. O dużej roli połączenia przekonywał zresztą niedawno sam Urząd Miasta Łodzi. – Linia ułatwi mieszkańcom podróżowanie i zapewni bezpośrednie połączenia między osiedlami – czytamy w komunikacie magistratu z października 2023 r.
Kryzys komunikacji szynowej trwa
Pomimo zakończenia prac na kilku odcinkach łódzkiej sieci tramwajowej organizacja transportu [pozostaje wciąż trudna, a szereg torowisk jest nadal wyłączony z eksploatacji. Powoduje to liczne utrudnienia w ruchu, a pasażerowie muszą liczyć się z wydłużeniem dojścia pieszego bądź dodatkowymi przesiadkami. Część inwestycji jest opóźniona: wbrew planom nie otwarto wciąż ruchu na Doły, na ul. Przybyszewskiego czy na podmiejskim odcinku do Konstantynowa Łódzkiego.
Kończą się prace na Legionów i pl. Wolności w ścisłym centrum Łodzi. Po ich zakończeniu odtworzony powinien zostać także ruch na ul. Nowomiejskiej. Wyłączone z eksploatacji pozostaną zaś m.in. fragment Narutowicza, Zielona, Konstantynowska, Śląska czy Warszawska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.