Rusza postępowanie przetargowe dotyczące budowy trzech nowych przystanków kolejowych na terenie Łodzi. To samo zamówienie obejmie również prace na istniejących już przystankach na linii Łódź Widzew – Zgierz, w tym na Marysinie, gdzie powstać ma tor mijankowy. Znacząco zwiększy to przepustowość łódzkiego fragmentu linii kolejowej nr 16.
W styczniu
informowaliśmy o przygotowaniach do ogłoszenia przetargu na budowę kilku nowych przystanków kolejowych na terenie Łodzi, na których zatrzymają się przede wszystkim pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zamówienie będące kolejnym etapem tzw. projektu przystankowego prowadzonego konsekwentnie przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego miało zostać ogłoszone na początku roku. Postępowanie rozpoczyna się nieco później niż planowano – realizator przedsięwzięcia, PKP Polskie Linie Kolejowe, opublikował właśnie ogłoszenie w tej sprawie.
Powstanie potrzebna mijanka na MarysinieZgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zamówienie obejmuje projekt i realizację budowy nowych przystanków Łódź Warszawska i Łódź Radogoszcz Wschód na linii nr 16 pomiędzy Łodzią Widzewem a Zgierzem oraz przystanku Łódź Retkinia na linii nr 14 pomiędzy Łodzią Kaliską a Lublinkiem (
ich dokładne lokalizacje opisywaliśmy kilka miesięcy temu). Istotną częścią przedsięwzięcia będzie także doposażenie powstałych kilka lat temu przystanków Łódź Stoki i Łódź Arturówek – m.in. w zakresie dojść na perony. Dokumentacja przetargowa określa tę część przedsięwzięcia jako rozbudowę multimodalnych węzłów komunikacyjnych.
Bardzo ważnym uzupełnieniem wcześniejszych inwestycji będzie także przebudowa przystanku Łódź Marysin. Powstanie tam mijanka, która pozwoli przywrócić dawną przepustowość wykorzystywanego intensywnie zarówno w ruchu aglomeracyjnym, jak i dalekobieżnym jednotorowego odcinka Łódź Widzew – Zgierz. Powstanie tam także dodatkowy peron – podobnie jak wszystkie inne budowane w ramach tego zamówienia, będzie miał 150 metrów długości i wysokość 0,76 m.
Przy dojściach do peronów staną stojaki rowerowe Na każdym z peronów stanąć mają m.in. jedna wiata, trzy ławki i trzy gabloty informacyjne. W ich bezpośredniej okolicy pojawią się także stojaki rowerowe (po pięć sztuk). Zmiany infrastrukturalne – zwłaszcza w zakresie budowy mijanki na Marysinie – będą miały także znaczący wpływ na sterowanie ruchem. Wykonawca robót zajmie się więc również dostosowaniem lokalnego centrum sterowania na łódzkim Widzewie do nowych realiów.
Dokumentacja przetargowa nie precyzuje wpływu planowanych robót na ruch kolejowy. PKP PLK przewiduje przy tym możliwość wprowadzenia całodobowych zamknięć torowych, jednak w najmniejszym możliwym zakresie. Zarządca infrastruktury szacuje wartość całego zamówienia na 26 457 879.74 zł netto. Oferty przyjmowane są do 5 lipca. Realizacja przedsięwzięcia zająć ma 20 miesięcy. Kryteria wyboru wykonawcy to cena (80 proc. wagi) i doświadczenie personelu (20 proc.).