Choć budowa łódzkiego tunelu średnicowego idzie naprzód, wciąż nie zaczęły się prace przy linii tramwajowej w ciągu ul. Zielonej, która pozostaje zamknięta w związku z robotami kolejowymi. Miasto nie wykorzysta więc przymusowej przerwy w ruchu na realizację niezbędnej inwestycji. Ta zakończy się według aktualnych planów dopiero za cztery lata.
Na początku roku Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi poinformował o swoich planach inwestycyjnych na 2023 r. Wśród nich znalazło się opracowanie koncepcji przebudowy trasy tramwajowej w ciągu ul.
Zielonej od centrum do węzła z Legionów i al. Włókniarzy. To jeden z istotniejszych fragmentów sieci tramwajowej, bo jest w normalnej siatce połączeń wykorzystywany przez szereg linii komunikujących Śródmieście z dużymi blokowiskami: Dąbrową, Retkinią, Teofilowem czy kampusem Uniwersytetu Łódzkiego.
Czekamy na koncepcję prac
Ul. Zielona jest jednak od kilku lat nieczynna dla ruchu tramwajowego, bo trwa budowa tunelu średnicowego łączącego stacje kolejowe Fabryczna i Kaliska wraz z przystankiem podziemnym w rejonie skrzyżowania Zielonej z Zachodnią i al. Kościuszki. Dotychczas przymusowa przerwa w ruchu nie została przeznaczona na niezbędną inwestycję. Torowisko pozostaje bowiem w złym stanie technicznym i przed reaktywacją kursów potrzebny jest jego remont.
Jest też jasne, że oczekiwana modernizacja nie ruszy w tym roku. Aktualne plany samorządu mówią o jej przeprowadzeniu w latach 2024 – 2027, podczas gdy zwłaszcza w końcowym okresie tego przedziału nie powinno być już żadnych ograniczeń związanych z robotami kolejowymi. – 16 sierpnia tego roku została zawarta
umowa z firmą Sweco Polska na wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego oraz przygotowanie dokumentów aplikacyjnych niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie unijne na modernizację sieci tramwajowych na terenie Łodzi – mówi o postępach w przygotowaniach Małgorzata Loeffler, rzeczniczka prasowa Zarządu Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi.
Czy miasto otrzyma środki?
Wciąż nie jest więc pewne, czy samorząd otrzyma środki, na które liczy, a tym samym – czy harmonogram nie ulegnie kolejnym zmianom. Jeśli jednak wszystko przebiegnie zgodnie z planem, prace obejmą odcinek od ul. Wólczańskiej do węzła z Legionów i al. Włókniarzy. Roboty zaczną się więc w rejonie, w którym kończy się część torowiska planowana do ułożenia po zakończeniu budowy podziemnego przystanku kolejowego w centrum.
– Wraz z modernizacją linii tramwajowej planuje się przebudowę ul. Zielonej. Na odcinku od Wólczańskiej do Żeligowskiego torowisko zostanie wbudowane w jezdnię – zapowiada nasza rozmówczyni. Na krótszym fragmencie od Żeligowskiego do Legionów nieczynne torowisko jest wydzielone. Układ drogowy ma więc zostać przebudowany tylko w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia prac tramwajowych.