We wrześniu ma zostać ogłoszony zapowiadany pierwotnie jeszcze na 2019 r. przetarg na prace projektowe dotyczące modernizacji dworca Łódź Kaliska. Po zakończeniu przebudowy znacznie zmienić ma się także zagospodarowanie przestrzeni wokół samego budynku. Jedną z istotniejszych zmian będzie likwidacja charakterystycznego patio.
Niedawno rozpoczęła się prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe
przebudowa stacji Łódź Kaliska. Jej głównym elementem jest doprowadzenie do końca przerwanej w połowie lat 90. budowy wschodniego wiaduktu nad al. Bandurskiego, na którym ułożone zostaną tory leżące przy ślepych dotychczas peronach nr 4 i 5. Ważna dla przepustowości łódzkiego węzła kolejowego inwestycja nie obejmuje jednak modernizacji samego budynku dworcowego. Ten administrowany jest przez PKP SA.
W ciągu kilku tygodni przetarg na projektSpółka ta w zeszłym roku potwierdziła, że planuje przeprowadzić gruntowny remont obiektu, a wstępny harmonogram zakładał rozpoczęcie prac projektowych jeszcze przed zakończeniem 2019 r. Niecały rok później miały zostać zainaugurowane prace budowlane. Zarządca dworca nie zrezygnował z zamierzeń, ale odsunął je w czasie. Niebawem, bo we wrześniu tego roku, chce ogłosić przetarg na projekt. – Przewidywany termin podpisania umowy z projektantem to grudzień 2020 r. – mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek, główny specjalista w Biurze Komunikacji Polskich Kolei Państwowych.
Na przełomie II i III kwartału przyszłego roku zawarta ma zostać natomiast umowa z wykonawcą prac budowlanych. Choć nie rozpoczęto jeszcze prac projektowych, PKP przedstawiły już główne założenia modernizacji. Ma ona dostosować dworzec do realnego zapotrzebowania i nowych funkcji przestrzeni, a także umożliwić sprawne i wygodne poruszanie się po nim osobom o ograniczonej mobilności.
Zmiana organizacji przestrzeni wokół budynkuZlikwidowane ma zostać patio znajdujące się po północnej stronie dworca (pomiędzy grupą peronów 3 – 1 i 4 – 6), zniknąć mają też nieużytkowane lokale znajdujące się na tej przestrzeni (przy czym należy zaznaczyć, że obecnie wciąż działa tam punkt małej gastronomii). W zamian za to powstaną nowe ciągi piesze i winda prowadząca na wydłużone perony 4 i 5.
– Planowane są również zmiany w zagospodarowaniu działki, w tym trenu zielonego za dworcem – wskazuje przedstawicielka PKP SA. Według aktualnych koncepcji po wschodniej i zachodniej stronie budynku powstaną parkingi wraz z drogami dojazdowymi. Zgodnie z zapowiedziami zarządcy przeorganizowana ma zostać zatoka postojowa dla taksówek i autobusów turystycznych wraz z terenem wykorzystywanym dziś jako pętla autobusów miejskich. Zorganizowany ma zostać parking tzw. kiss and ride, powstaną ścieżki rowerowe i stojaki. – Dzięki inwestycji poprawi się dostępność dworca od strony miasta dla pieszych idących z przystanków komunikacji zbiorowej, dworca autobusowego czy łódzkiego Śródmieścia – deklaruje Aleksandra Rudzińska-Rdzanek. Dodaje, że poprawę odczują także kierowcy dowożący na stację pasażerów.