Zgodnie z planem toczą się prace na łódzkim Dworcu Kaliskim. Ma on zostać oddany do dyspozycji podróżnych już za około kwartał. Przebudowa obejmuje także należące do kolei tereny przyległe, które mają się istotnie zazielenić.
Zbliża się finał rozpoczętej w czerwcu 2023 r. przebudowy dworca Łódź Kaliska. Prace toczą się zgodnie z planem i obiekt ma zostać udostępniony podróżnym w połowie tego roku. – Dokładną datę będziemy mogli podać po zakończeniu odbiorów technicznych i uzyskaniu wszystkich pozwoleń – zastrzega Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych.
Elewacja ma być łatwa w utrzymaniu
Inwestor określa przedsięwzięcie jako przebudowę obiektu, choć w praktyce pomiędzy wschodnią a zachodnią grupą torów stacji powstał nowy budynek. – Pozostawiono trójnawowy charakter dworca z bezpośrednim powiązaniem z nowym tunelem łączącym al. Włókniarzy z ul. Unii Lubelskiej – opisuje nasza rozmówczyni.
Mowa tu o częściowo wyremontowanym, a częściowo odtworzonym w 2022 r. przejściu podziemnym prowadzącym na wszystkie pięć peronów. Otwarto je przy okazji przebudowy stacji prowadzonej wcześniej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Bryła nowego gmachu ma być prosta i przeszklona od strony placu przeddworcowego i parkingu. – Elewacja będzie wykonana z miedzi oksydowanej. Jest to materiał trwały i niewymagający konserwacji – podkreśla przedstawicielka PKP SA.
Piętra budynku dla spółek kolejowych
Parter dworca ma być przestrzenią dla podróżnych oświetloną m.in. dzięki świetlikowi w środkowej nawie. – Piętra obu skrzydeł budynku przeznaczono zaś dla spółek kolejowych – usłyszeliśmy. Na plac przydworcowy ma powrócić przeniesiony na czas remontu węzeł komunikacyjny. W otoczeniu dworca ma zostać nasadzona duża liczba drzew i krzewów, pojawią się też trawy, okolica ma więc istotnie się zazielenić.
– Projekt uwzględnia nowe założenia związane ze zwiększeniem przepustowości stacji, w tym
budową łódzkiego tunelu średnicowego – zapewnia Agnieszka Jurewicz. Przypomina równocześnie, że niedawno zakończyły się dwie inne inwestycje dworcowe na ważnych stacjach regionu łódzkiego. W 2024 r. został otwarty
przebudowany obiekt w Łowiczu, a na początku tego roku pasażerowie zaczęli korzystać z
nowego budynku w Koluszkach.