Jeszcze w tym roku rozpocząć mają się prace projektowe dotyczące przebudowy dworca kolejowego Łódź Kaliska. Roboty budowlane zaczną się natomiast w drugiej połowie 2020 r. Nie wiemy jeszcze, czy po ich przeprowadzeniu dworce kolejowy i autobusowy zostaną połączone nigdy nieotwartym, choć częściowo już zbudowanym przejściem podziemnym.
Ostatnio PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły
podpisanie umowy z wykonawcą dokończenia przerwanej w połowie lat 90. zeszłego stulecia budowy stacji Łódź Kaliska. W ramach finansowanego z budżetu państwa zadania oddany do użytku ma zostać przede wszystkim tzw. wiadukt wschodni. Będą po nim przebiegać tory leżące przy peronach nr 4 i 5, które dziś pozostają ślepe. Znacznie zwiększy to przepustowość stacji i przyniesie zwiększenie odporności układu torowego na sytuacje awaryjne. Prace są bardzo istotne w kontekście powstającego tunelu średnicowego, bo po jego ukończeniu znacznie zwiększyć ma się ruch pociągów.
W tym roku umowa na projekt, w przyszłym – początek pracDotychczas nie przedstawiano jednak żadnych konkretnych planów przeprowadzenia remontu samego budynku dworcowego. Tymczasem obiekt coraz mocniej odstaje od współczesnych standardów, pozostając tym samym żywym pomnikiem rozwiązań estetycznych i planistycznych lat 90. zeszłego stulecia. Zarządca budynku zapewnił nas jednak, że wkrótce rozpoczną się prace obejmujące jego odnowę.
– Dworzec kolejowy Łódź Kaliska znajduje się w grupie dworców objętych Programem Inwestycji Dworcowych. W 2019 r. planowane jest podpisanie umowy z firmą, która zrealizuje prace projektowe – zapowiada Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z Wydziału Prasowego Polskich Kolei Państwowych. Same roboty budowlane mają się zaś rozpocząć w drugiej połowie przyszłego roku.
Czy ukończone zostanie nigdy nieotwarte przejście na dworzec PKS? – Planowany termin zakończenia inwestycji to druga połowa 2022 r. – mówi nasza rozmówczyni. Nie wskazała nam przy tym zakresu planowanego przedsięwzięcia. Nie wiemy więc, jak głęboki ma być założony przez PKP SA remont.
Nie wiemy też, czy w ramach zadania wreszcie otwarte zostanie przejście podziemne, które miało połączyć dworzec kolejowy z dawną pętlą autobusów miejskich u zbiegu al. Włókniarzy z ul. Karolewską. Po przemianach własnościowych służy ona obecnie jako dworzec autobusowy i należy do PKS Łódź. – W ramach inwestycji PKP SA analizowane będzie połączenie tego przejścia z obiektem dworcowym – powiedziała nam bowiem Aleksandra Rudzińska-Rdzanek.