Łódzkie MPK od ośmiu miesięcy umożliwia swoim pasażerom korzystanie z karty płatniczej jak z biletu jednorazowego. Urządzenia przyjmujące płatności według taryfy przystankowej zamontowano jednak na razie tylko w tramwajach obsługujących linię nr 10. Najprawdopodobniej wkrótce automaty staną przy drzwiach wagonów kursujących na „jedenastce”, ale też znikną ze Swingów obsługujących „dziesiątkę”.
We wrześniu zeszłego roku rozpoczęły się mające początkowo trwać kilka miesięcy testy nowego systemu biletowego w łódzkich tramwajach. W wagonach Pesa Swing obsługujących magistralną linię 10 ze wschodu na zachód miasta (a w zasadzie jej dwa warianty – 10A i 10B) zamontowane zostały czytniki kart płatniczych. Pasażerowie mogą kupować bilety poprzez dwukrotne „odbicie” karty w czytniku – przy wejściu do pojazdu i w momencie zakończenia podróży.
MPK ocenia system płatności przystankowych bardzo dobrze
Nośnikiem biletu jest wtedy sama karta, którą należy okazać podczas ewentualnej kontroli. Korzyścią dla pasażera ma być nie tylko uniknięcie konieczności zakupu biletu papierowego, ale także taryfa przystankowa, która – zwłaszcza w przypadku najkrótszych podróży – jest atrakcyjniejsza niż ta standardowa. Pilotaż objął tylko jedną z tras, nie ma więc możliwości korzystania z niego przy przejazdach przesiadkowych.
Ostatecznie etap testów na linii nr 10 zakończy się we wrześniu tego roku. – System OPS jest oceniany bardzo dobrze – mówi nam Agnieszka Magnuszewska, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Wskazuje jednak także na obszary, w których występują pewne problemy. – Spora część reklamacji wynika z niezrozumienia zasad działania systemu. Początkowo część pasażerów kończących podróż nie tylko przykładała kartę do czytnika, ale również kolejny raz wybierała taryfę. Tym samym system rozpoczynał naliczanie opłaty za kolejną podróż. Reklamacje dotyczą też rozliczeń kartowych – stwierdza.
Najprawdopodobniej będzie kolejny etap testów – na linii 11
Wiemy już, że miejski przewoźnik zamierza kontynuować testy systemu przystankowego, ale na innej trasie – tym razem ma być to równie ważna linia 11 (z wariantami 11A i 11B). – System OPS jest testowany tylko na jednej linii, ponieważ chcieliśmy sprawdzić zainteresowanie taką formą płatności za przejazd. Łódź jest miastem, w którym taki system wprowadzono po raz pierwszy w Polsce – tłumaczy nasza rozmówczyni.
– Łodzianie korzystają z OPS chętnie – stwierdza. – W ciągu czterech miesięcy ubiegłego roku dokonano 85 589 transakcji na kwotę 146 075,13 zł. Natomiast przez pierwsze trzy miesiące 2018 r. dokonano 72 695 transakcji na kwotę 125 431,24 zł. Tendencja jest wzrostowa, dlatego MPK chciałoby przetestować system na kolejnej linii, tym razem kursującej w relacji północ – południe – mówi przedstawicielka miejskiej spółki. – Dotychczas MPK-Łódź prowadziło rozmowy w tej sprawie z tym samym operatorem, a więc z Mennicą Polską – dodaje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.