Na stanie łódzkiego MPK pozostało już tylko 9 podwójnych składów 805Na o klasycznym wyglądzie zewnętrznym pudła. Pojazdy, które na przełomie XX i XXI wieku były jedynym typem taboru przewoźnika, są stopniowo zastępowane nowymi oraz używanymi wagonami niskopodłogowymi. MPK wciąż eksploatuje natomiast ponad 150 osiemsetpiątek po mniejszych lub większych modernizacjach – co daje pewność, że wysokopodłogowe pojazdy będą obsługiwały łódzką sieć tramwajową jeszcze przez wiele lat.
– Posiadamy na stanie jeszcze 18 wagonów klasycznych Konstali 805Na oraz 16 wycofanych z eksploatacji i przeznaczonych do sprzedaży – informuje rzecznik prasowy MPK Łódź Piotr Wasiak. Jak dodaje – ponieważ są to najmniej komfortowe wagony we flocie przewoźnika, stara się on minimalizować ich wykorzystanie. – Pojazdy są eksploatowane w zależności od potrzeb. Staramy się sukcesywnie je wycofywać – deklaruje.
Z kilkuset wagonów zostało kilkanaście
Numery taborowe wagonów wciąż eksploatowanych liniowo to: 1258, 1259, 1318, 1329, 1330, 1440, 1441, 1453, 1460, 1554, 1577, 1602, 1603, 1606, 1607, 1618, 1619 i 1804. Do tego trzeba dodać cztery tramwaje klasyczne użytkowane do szkolenia motorniczych: 1440, 1441, 1602 oraz 1603. Egzemplarze, które MPK zamierza wystawić na sprzedaż, to: 1009, 1010, 1415, 1417, 1428, 1429, 1446, 1447, 1452, 1454, 1600, 1601, 1713, 1723, 1810 oraz 1811. Również dwa wagony z klasycznym pudłem, ale ze zmodernizowanym napędem firmy Woltan (1936 i 1937) nie wożą już pasażerów, a w najbliższym czasie zapewne pożegnają się z Łodzią.
Nie wiadomo, jak długo klasyczne wagony z Konstalu pozostaną na linii. – Wykorzystanie niezmodernizowanych 805Na po wakacjach będzie zależało od potrzeb organizatora transportu zbiorowego – informuje tylko nasz rozmówca.
„Bulwy” zostaną z łodzianami jeszcze długo
Większość z wymienionych egzemplarzy przeszła remonty kapitalne w latach 2003-2004. Były to ostatnie lata, w których warsztaty MPK przy ul. Tramwajowej 6 opuszczały 805Na o wyglądzie zbliżonym do fabrycznego. Od 2005 r. standardem przy remontach była zmiana ściany czołowej pierwszego i tylnej drugiego wagonu w składzie na elementy o odmiennej stylistyce, wykonane z tworzywa sztucznego. Wagony takie – w których stopniowo wprowadzano także kolejne modyfikacje – ze względu na bardziej obły wygląd są w Łodzi popularnie nazywane „bulwami”.
Tak przebudowanych osiemsetpiątek MPK, według stanu na 17 lipca br., ma jeszcze 139. Niestety, z punktu widzenia pasażera „bulwy” nie są znacząco wygodniejsze od wagonów 805Na bez modernizacji (ich wadami są m. in. wysokopodłogowość oraz nieszczelne pudło). Również ich parametry eksploatacyjne nie różnią się od „klasyków” na korzyść. Bardziej zaawansowana modernizacja – wyróżniająca się trzydrzwiowym pudłem i asynchronicznym napędem Woltan – ma w taborze spółki 64 przedstawicieli. Dwie „bulwy” (1248 i 1249) i dwa wagony z pudłem trzydrzwiowym (1705 i 1707) pełnią obecnie funkcję szkoleniowych.
Wycofanie tak licznych serii z eksploatacji liniowej nie jest – jak daje do zrozumienia Wasiak – kwestią najbliższych lat. – Będzie to zależało od planów organizatora transportu zbiorowego oraz zakupu nowych wagonów, które są m. in. uzależnione od możliwości otrzymania dofinansowania – zastrzega.
Pierwsze zabytki są już odstawione
Od 1 stycznia 2023 roku MPK – jak wylicza rzecznik – pozbyło się 102 wagonów 805Na (w tym
70 w samym roku ubiegłym). W okresie tym przewoźnik wprowadził do eksploatacji 30 nowych tramwajów
Moderus Gamma oraz 10 używanych, dwukierunkowych
GT6ZR z Jeny. Jeden przegubowy wagon niskopodłogowy przyjmuje się za ekwiwalent dwóch 805Na. Ponieważ używane osiemsetpiątki nie cieszą się popytem wśród polskich przewoźników, wymieniających tabor na nowe pojazdy z niską podłogą, większość z nich trafiła na złom.
Na razie nie ma decyzji co do tego, ile spośród wagonów 805Na – i w jakich wersjach – MPK zamierza zachować jako zabytkowe. Warto przypomnieć, że pierwsze tramwaje tego typu zostały już przekazane kultywującemu pamięć o historii łódzkiej komunikacji miejskiej Klubowi Miłośników Starych Tramwajów. W 2018 r. MPK podarowało KMST
wagon o numerze taborowym 2394, a w roku następnym –
skład 1830+1831. Warto też wspomnieć, że od kilku lat Zakład Techniki MPK wykonuje zaawansowane przebudowy osiemsetpiątek na wagony techniczne: jak dotąd na bazie tej serii powstał
wagon pomiarowy,
wielofunkcyjny oraz
szlifierka do szyn.