Niemal dokładnie w piątą rocznicę zawieszenia ruchu tramwaje znów pojadą ul. Cmentarną. Trwa budowa tymczasowego krańca dla wagonów dwukierunkowych w formie zjazdu międzytorowego na ul. Ogrodowej przy Starym Cmentarzu. Nieczynny pozostanie natomiast przebudowany odcinek ul. legionów do Żeligowskiego.
Władze Łodzi nie podają dokładnej daty reaktywacji linii. Prawdopodobnie będą jednak starały się zdążyć na sam początek miesiąca: odkąd tramwaje nie dojeżdżają pod położone przy skrzyżowaniu Cmentarnej z Ogrodową bramy Starego Cmentarza, organizacja dojazdu w Dniu Wszystkich Świętych i Zaduszki wiąże się z ogromnymi problemami i zakorkowaniem całej siatki pobliskich ulic. Nieprzypadkowo z zawieszeniem ruchu jesienią 2019 r
czekano do 4 listopada.
Coraz więcej linii tylko dla dwukierunkowców
Teraz na Ogrodowej przy cmentarzach trwa budowa tymczasowego zjazdu międzytorowego, na którym dwukierunkowe tramwaje będą mogły zmieniać kierunek jazdy. Trasę zakończy tu linia 7, która tym samym stanie się już szóstą (po 1, 3, 5, 6 i podmiejskiej 43) niedostępną dla taboru jednokierunkowego. Miejsca, w którym znajdzie się drugi koniec trasy siódemki, na razie nie określono.
Na Cmentarną tramwaje dojadą przez nieczynny dotąd odcinek ul. Legionów od skrzyżowania z Gdańską. Nadal bez tramwajów pozostanie przebudowany odcinek Legionów między Cmentarną a Żeligowskiego – i dalszy, niewyremontowany, do al Włókniarzy. Komunikację zastępczą do czasu przebudowy reszty trasy zapewnią na nim autobusy linii 73. W jednym kierunku pojadą one Zachodnią, Legionów i al. Włókniarzy, w drugim – Srebrzyńską, Ogrodową, Cmentarną i Legionów.
Była pętla, będzie łuk – i nowy węzeł
O planach przywrócenia linii 7
informowaliśmy już przed kilkoma miesiącami. W tym czasie nie było jednak jeszcze widać rozpoczęcia prac przy budowie tymczasowego krańca, które rozpoczęły się dopiero niedawno. Sama ul. Cmentarna została kompleksowo zmodernizowana
wraz z ul. Legionów w latach 2022-2024.
Za kilka lat ruch, po przebudowie torowiska, ma zostać przywrócony także na dalszym ciągu trasy w ul. Ogrodowej i Srebrzyńskiej. Tramwaje nie wrócą jednak na pętlę Koziny, która zostanie zlikwidowana. Zamiast tego skręcą nowo wybudowanym łukiem w al. Włókniarzy, by dojechać do przyszłej nowej pętli przy powstającym przystanku kolejowym Łódź Koziny w łódzkim tunelu średnicowym. O szczegółach planów całej inwestycji tramwajowej
piszemy tutaj.