W najbliższą niedzielę tramwaje przestaną kursować po wiadukcie nad torami kolejowymi w ciągu ul Przybyszewskiego. Stan obiektu nie zapewnia już pasażerom bezpieczeństwa – informuje Zarząd Dróg i Transportu. Nowa przeprawa ma powstać do końca przyszłego roku.
Wiadukt tramwajowy w ciągu Przybyszewskiego był częścią zespołu trzech wiaduktów – znajdował się między nitkami drogowymi. Od kilku lat coraz gorszy stan techniczny obiektów wymuszał wprowadzanie kolejnych ograniczeń ruchu. Dziś
północny wiadukt drogowy jest wyburzony – trwa jego odbudowa (na razie na etapie prac fundamentowych). Stan pozostałych nitek jest monitorowany na bieżąco. Wynik ostatniej kontroli wiaduktu tramwajowego był na tyle zły, że obiekt postanowiono zamknąć.
Na razie autobus, wkrótce - tramwaje wahadłowe1 maja tramwaje linii 6 i 7 zostaną więc skierowane na (kolejne) objazdy. Pierwsza z nich będzie nadal dojeżdżała do pętli Widzew Augustów, ale prosto przez al. Mickiewicza, Piłsudskiego i Rokicińską. Druga od skrzyżowania Przybyszewskiego – Śmigłego-Rydza pojedzie do pętli Dworzec Łódź Dąbrowa. Obie linie zastąpi Z11 na wydłużonej trasie: autobusy pojadą od Placu Niepodległości ulicami Przybyszewskiego, Piwnika Ponurego, Niciarnianą, al. Piłsudskiego, Rokicińską i Puszkina, by – po długim okrążeniu osiedla Widzew Wschód – wrócić na odcinek ul. Przybyszewskiego za wiaduktem i zakończyć trasę na nieużywanej od dawna pętli autobusowej przy cmentarzu Zarzew.
Fragment Przybyszewskiego między al. Śmigłego-Rydza a Lodową będzie więc niewykorzystany przez tramwaje. Aby zmodernizowane w 2013 r. torowisko na zachód od wiaduktu nie pozostało bezużyteczne, ZDiT planuje wykonać rozjazd nakładkowy przy ul. Nurta-Kaszyńskiego, co umożliwi dojazd na Zarzew wagonami dwukierunkowymi (na ulicę powróci w ten sposób linia 3 w wariancie A). Ma to jednak nastąpić dopiero w połowie maja.
Wszystkie wiadukty mają zostać kolejno zburzone i odbudowane w nowym kształcie do końca 2023 r. Inwestycja jest dofinansowywana z funduszy Unii Europejskiej. Po przebudowie na wiadukcie powstanie pas autobusowo-tramwajowy, będący przedłużeniem pasa od al. Śmigłego-Rydza. Na dole powstanie parking „Parkuj i Jedź”, a w przyszłości – przystanek kolejowy Łódź Zarzew.
Fala zawieszeń i powolne przywracanieW ostatnich latach z powodu złego stanu technicznego zawieszono wiele odcinków łódzkiej sieci tramwajowej. Tramwaje nie dojeżdżają m. in. do Ozorkowa (od lutego 2018 r.), na pętlę Dąbrowa Niższa (od sierpnia 2018 r.), do Konstantynowa i Lutomierska (od marca 2019 r.), na Doły (od sierpnia 2019 r., trwa odbudowa linii) i na Koziny (od listopada 2019 r.), nie jeżdżą też po większości ul. Kilińskiego (od marca 2021 r.). Budowa kolejowego tunelu średnicowego wymusiła natomiast wycofanie tramwajów z ul. Zielonej i części Narutowicza (od kwietnia 2021 r. - ze względu na wcześniejsze zawieszenia od tego czasu nieczynna jest linia na Zdrowie), a zawalenie się jednej z kamienic – z dalszego odcinka Kilińskiego (od maja 2021 r.).
Udało się natomiast przywrócić ruch na początkowym odcinku ul. Limanowskiego (w lipcu 2021 r.), na podmiejskiej linii do Zgierza (w grudniu 2021 r.) i na Franciszkańskiej (w ostatnich dniach). Trwa też modernizacja linii do Pabianic.