Za tydzień rozpocznie się tworzenie ulicy-ogrodu na kolejnym fragmencie ulicy na Starym Polesiu. Do końca roku na al. 1 Maja ma pojawić się zieleń oraz ozdobna nawierzchnia i meble miejskie. Ważnym elementem całości będzie też uspokojenie ruchu poprzez ustanowienie strefy zamieszkania.
Prace na odcinku Gdańska – Żeromskiego rozpoczną się 19 sierpnia. – Będzie to kontynuacja przebudowanego już odcinka Gdańska – Wólczańska. Bardzo podobna będzie aranżacja z dużą ilością zieleni oraz małej architektury – zapowiada wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec.
– Prace na al. 1 Maja rozpoczną się od przebudowy sieci wodno-kanalizacyjnej – informuje Marcin Sośnierz z ZIM. Następnie zostanie ułożona nowa nawierzchnia jezdni. Będzie ona wykonana z kostki betonowej, co oznacza zmianę w stosunku do
wcześniejszych planów (w marcu przedstawiciele ZIM deklarowali, że samochody będą nadal jeździły po asfalcie). Kolejne etapy to posadzenie 43 grabów oraz kilku tysięcy nowych krzewów, ustawienie ławek i koszy na śmieci oraz nowego systemu oświetlenia.
Odcinek, którego przebudowa rozpocznie się w przyszłym tygodniu, jest i pozostanie jednokierunkowy. Nie wiadomo na razie, jak zostanie rozwiązany problem ruchu rowerzystów. – Nasza organizacja ruchu nie przewiduje wprowadzenia kontraruchu rowerowego. Decyzje w tej sprawie będzie podejmował Zarząd Dróg i Transportu oraz Biuro Inżyniera Miasta – twierdzi Mikołajec. O umożliwienie jazdy rowerem w obu kierunkach zabiega Fundacja „Normalne Miasto – Fenomen”.
Zakończenie prac ma nastąpić jeszcze w tym roku. Należy jednak pamiętać, że część wcześniejszych inwestycji wchodzących w skład programu (np. fragment ul. Pogonowskiego) zostało oddanych do użytku z opóźnieniem. Urząd Miasta tłumaczył to niedostateczną koordynacją prac z zarządzającą wodociągami Łódzką Spółką Infrastrukturalną. Według władz miasta po zmianach organizacyjnych w programie „Zielone Polesie” trudności te nie powinny się już powtórzyć.
Cel
programu „Zielone Polesie” to – jak deklaruje Urząd Miasta – stworzenie przestrzeni przyjaznej do mieszkania. – Na większości ulic w tej części Łodzi ruch ma zostać uspokojony. Będą one strefami zamieszkania – wyjaśnia wicedyrektor ZIM. Ruch samochodów i komunikacji miejskiej będzie skoncentrowany na głównych ciągach w tym rejonie Łodzi. Wraz z urządzanymi przez Zarząd Zieleni Miejskiej parkami kieszonkowymi oraz innymi nasadzeniami tworzenie ulic-ogrodów ma na celu powstanie przestrzeni do wypoczynku i spędzania wolnego czasu. Ma to szczególne znaczenie na Starym Polesiu, na którym brakuje miejsca na urządzenie typowego, dużego parku.
Program „Zielone Polesie” jest realizowany od trzech lat. W tym czasie udało się przebudować sześć odcinków ulic, obejmujących na ogół jedną lub dwie przecznice. W planach na najbliższe lata jest kolejnych pięć inwestycji. Według Mikołajec ZIM dysponuje gotowymi projektami dla czterech – nie licząc al. 1 Maja – odcinków ulic: Lipowej, Próchnika, kontynuacji ul. Strzelców Kaniowskich oraz Więckowskiego.
W tym roku miała nastąpić jeszcze przebudowa
fragmentu Lipowej między Więckowskiego a Zieloną, jednak ostatecznie postanowiono przesunąć to zadanie na kolejne lata. Oznacza to wyhamowanie w stosunku do planów władz miasta, które zakładały przebudowę
od 3 do 4 fragmentów ulic na Starym Polesiu rocznie.