Po raz kolejny w Łodzi funkcjonować będą dwa niezależne systemy wypożyczalni rowerowych, które działają dzięki zaangażowaniu Urzędu Miasta Łodzi. Samorząd twierdzi, że ich integracja jest niemożliwa zarówno ze względów organizacyjnych, jak i prawnych. Znacznie ogranicza to funkcjonalność jednego z systemów.
Niebawem rozpocznie się kolejny sezon, w którym intensywniej wykorzystywane są rowery. Miasto Łódź, ponownie jak w roku ubiegłym, umożliwi mieszkańcom korzystanie z dwóch odrębnych, w żaden sposób niezintegrowanych ze sobą publicznych systemów wypożyczeń. Obok stacji roweru miejskiego nadal działać będą bowiem stacje systemu „Rowerowe Łódzkie”, które działają dzięki partnerstwu samorządów miejskiego i wojewódzkiego.
Integracja jest niemożliwa nawet ze względu na dane osobowe wypożyczających
Drugi z systemów funkcjonuje przez cały rok, a jego stacje są umieszczone niemal wyłącznie przy przystankach kolejowych. Jego praktyczna funkcjonalność jest więc bardzo ograniczona, bo możliwe jest wypożyczenie pojazdu przy peronie i oddanie go albo przy innej stacji kolejowej, albo w jednym z zaledwie dwóch innych punktów w centrum. Jest jednak pewne, że systemy nie zostaną ze sobą w żaden sposób powiązane. – Są one od siebie zupełnie różne pod względem technicznym i systemowym – tłumaczy Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.
Nasz rozmówca podkreśla, że inne są nie tylko zasady wypożyczeń, ale i same rowery. Łódzki Rower Publiczny i system Rowerowe Łódzkie obsługują też inni operatorzy. – Elementem, który uniemożliwia integrację obu systemów, jest też kwestia udostępnienia i ochrony danych osobowych – dodaje przedstawiciel samorządu.
Pat po zmianie operatora w Łodzi
System wojewódzki jest za to zintegrowany wewnętrznie – z lokalnymi systemami w mniejszych miejscowościach, których władze lokalne zdecydowały się na współpracę z UMWŁ. Wypożyczalnie działają m.in. w Pabianicach czy Koluszkach. Tam jednak nie zachodzi swoista konkurencja z systemem miejskim, a wypożyczalnie zamontowano również w lokalizacjach oddalonych od stacji kolejowych.
Dodajmy, że niegdyś ŁRP i RŁ działały w Łodzi praktycznie jako jeden system. Wówczas operatorem obydwu był jednak jeden podmiot – Nextbike. Obecny stan jest więc wynikiem zmiany operatora systemu miejskiego. Łódzki samorząd nie oczekiwał przy tym od oferentów w przetargu integracji z wypożyczalniami wojewódzkimi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.