MPK-Łódź przeznaczyło do modernizacji jeszcze tylko jeden skład wagonów 805Na. Pojazdy tego typu będą powoli wycofywane z ruchu – po tegorocznych dostawach z eksploatacji wyłączone zostanie najprawdopodobniej 27 wagonów wyprodukowanych na przełomie lat 70. i 80. zeszłego stulecia.
Niebawem własne zakłady remontowe łódzkiego MPK mają przeprowadzić ostatnią w swojej historii naprawę główną składu wagonów 805Na produkcji chorzowskiego Konstalu. To kolejny element bardzo powolnego procesu wycofywania pojazdów tej generacji z eksploatacji: odtąd odnowa parku taborowego przewoźnika ma odbywać się głównie dzięki zakupom. Przez całe lata 90. zeszłego stulecia i pierwszą dekadę XXI w. standard obsługi podróżnych podnosił się jednak niemal wyłącznie wskutek prowadzonych modernizacji.
39 wagonów po remoncie kapitalnym już sprzedano lub zezłomowano
– Do tej pory kapitalny remont przeszło 445 wagonów 805Na – mówi Agnieszka Magnuszewska, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. W tej liczbie mieszczą się zarówno modernizowane w ostatnich latach wagony z układem trzydrzwiowym, jak i charakterystyczne, nieco starsze wersje ze zmienionymi ścianami czołowymi i tylnymi, a także pojazdy remontowane w mniejszym zakresie w okresie wcześniejszym. Nie wszystkie pozostają nadal w eksploatacji.
– 406 z tych wagonów kursuje obecnie po Łodzi. Pozostałe zostały zezłomowane albo sprzedane – wylicza nasza rozmówczyni. – Do modernizacji pozostał jeszcze tylko jeden skład 805Na, który zostanie oddany do użytku na początku 2019 r. – zapowiada. Prace będą miały w jego przypadku taki sam zakres, jaki stosowany jest od dłuższego czasu.
Zmodernizowane wagony mogą kursować jeszcze ponad dwie dekady
– Modernizacja wagonów 805Na w wersji 3D polega na kapitalnym remoncie wózków, odtworzeniu konstrukcji, likwidacji trzecich drzwi, wymianie w stu procentach instalacji elektrycznej, wymianie układu sterowania i napędu tramwaju – opisuje przedstawicielka MPK-Łódź. – Poza tym montowana jest klimatyzacja w kabinie motorniczego – dodaje. Zapewnia, że wyremontowany w ten sposób wagon może być potencjalnie eksploatowany przez kolejne 20-25 lat.
Równolegle z końcem procesu modernizacji „konstali” MPK zamierza przeprowadzić kolejne ich kasacje. – Po tegorocznych dostawach 12 wagonów Swing z Pesy oraz 15 tramwajów NF6D planowane jest wycofanie z użytku około 27 wagonów 805Na. Są to głównie tramwaje, które mają od 38 do 41 lat – informuje Agnieszka Magnuszewska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.