Dziś po raz ostatni na trasy wyjechały tramwaje GT8N należące do łódzkiego MPK. Przewoźnik wycofuje z ruchu pojazdy, tłumacząc to ich wyeksploatowaniem. Choć wagony sprowadzone z Finlandii i przejęte od spółki MKT są wiekowe, wyróżnia je człon wyposażony w niską podłogę.
Dwa lata temu – w styczniu 2021 r. – łódzkie MPK wycofało z eksploatacji ostatnie dwa wagony typu GT6. Teraz z łódzkich ulic znikają także dłuższe, bo ośmioosiowe wozy tej samej generacji oznaczone symbolem GT8N. Wyróżniał je środkowy człon, w którym zastosowano niską podłogę. Tym samym po raz pierwszy w swojej historii spółka rezygnuje z dalszego utrzymywania tramwajów częściowo niskopodłogowych.
Drugi właściciel wagonów w Łodzi
– Wraz z dostawą nowoczesnych tramwajów Moderus Gamma stopniowo wycofujemy z ruchu najstarsze i najbardziej wyeksploatowane wagony – tłumaczy decyzję Piotr Wasiak, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Przypomina też skomplikowaną historię tego typu na łódzkich torach. Sześć pierwszych egzemplarzy sprowadziło bowiem nie MPK, a nieistniejące już przedsiębiorstwo Międzygminna Komunikacja Tramwajowa. Od 2007 r. niskopodłogowce kursowały na częściowo rozebranej dziś linii 46 do Ozorkowa.
Pomalowane pierwotnie na biało-zielono wagony nazywane w Łodzi żabami trafiły do MKT z Mannheim. W 2012 r. od likwidowanej spółki zajmującej się komunikacją podmiejską przejęło je MPK. Później – w
2014 i
2015 r. – miejski przewoźnik zakupił od operatora z Helsinek kolejne cztery bliźniacze egzemplarze oraz jeden wagon tego samego typu przebudowany na pojazd imprezowy. – Obecnie na stanie MPK jest siedem wagonów GT8N plus jeden
tzw. wagon imprezowy – wylicza nasz rozmówca.
Ostatni dzień na „dziewiątce”
Dziś, w piątek 3 listopada, pojazdy po raz ostatni wyjechały na łódzkie ulice w ruchu liniowym. – Wagony można spotkać
na linii nr 9 – informuje przedstawiciel przewoźnika. Po wycofaniu z eksploatacji pojazdów ze standardowym wyposażeniem na stanie MPK ma pozostać tylko wspomniany wagon imprezowy. – Na łódzkich torach będzie się on pojawiał okazjonalnie podczas miejskich wydarzeń – usłyszeliśmy od Piotra Wasiaka.
Tramwaje GT8N były eksploatowane w Łodzi przez 16 lat. Generacja GT pojawiła się jednak w mieście znacznie wcześniej, bo już w 1990 r. MPK pozyskało wówczas krótsze wagony GT6 z Bielefeld. Później spółki podmiejskie, MKT i Tramwaje Podmiejskie, sprowadzały podobne pojazdy m. in. z Fryburga i Grudziądza.