fot. Zorro2212, lic. CC BY-SA 4.0Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK-Łódź w Łodzi
Po przejęciu zajezdni Brus MPK zrezygnuje z utrzymywania muzeum przy ul. Wierzbowej i zgromadzi swoje zbiory historyczne w jednej lokalizacji. Choć do formalnego przekazania przewoźnikowi miejskiego terenu dawnej bazy Tramwajów Podmiejskich przy ul. Konstantynowskiej jeszcze nie doszło, scenariusz ten wydaje się niemal pewny. Po piętnastu latach muzeum komunikacji miejskiej zniknie więc z centrum miasta.
Samorząd miasta Łodzi poinformował kilka dni temu o nowej koncepcji zagospodarowania terenu zajezdni tramwajowej Brus położonej przy granicy Łodzi z Konstantynowem Łódzkim. Od czasu jej wyłączenia z eksploatacji liniowej w 2012 r. pełni ona rolę placówki muzealnej, którą opiekują się wolontariusze Klubu Miłośników Starych Tramwajów. Dotychczas jednak nie udało się przekształcić obiektu w pełnoprawne muzeum, bo miejski projekt okazał się zbyt drogi.
MPK planuje zmianę lokalizacji własnego muzeum
Teraz samorząd chce przekazać dawną bazę spółki Tramwaje Podmiejskie własnej spółce – Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu. Urząd Miasta Łodzi określił ten scenariusz jako prawie pewny. Plan przejęcia terenu potwierdziła w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl także Agnieszka Magnuszewska, rzecznik prasowy MPK-Łódź.
– Zamierzamy utrzymać obiekt jako zajezdnię historyczną – zapewnia nasza rozmówczyni. Włączenie jej w struktury MPK najprawdopodobniej będzie oznaczać jednak także likwidację małego muzeum, które MPK utrzymuje już dziś. Przewoźnik planuje bowiem przenieść placówkę z zajmowanego przez nią obecnie budynku przy ul. Wierzbowej w centrum miasta, na tyłach siedziby spółki i zakładów remontowych przy ul. Tramwajowej, na Brus.
15 latt działalności muzeum przy Wierzbowej
Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK-Łódź, bo pod taką nazwą działa istniejąca placówka, zostało otwarte w 2006 r. Przejęło ono zbiory funkcjonującehj od 1977 r. Izby Tradycji MPK-Łódź, która także mieściła się na terenie kompleksu przy ul. Tramwajowej, ale co do zasady nie była dostępna dla zwiedzających. Okazją do obejrzenia eksponatów były jednak np. comiesięczne otwarte zebrania Klubu Miłośników Starych Tramwajów. Po przeniesieniu na ul. Wierzbową wystawa została znacznie rozszerzona i ustrukturyzowana.
Wśród zbiorów oprócz wielu fotografii i biletów znalazły się także tablice kierunkowe i inne elementy wyposażenia tramwajów i autobusów łódzkiej komunikacji miejskiej, schematy sieci itp. MPK ma też swoją kolekcję taboru zabytkowego, ale jej eksponowanie w dotychczasowej lokalizacji było niemożliwe. Zmiana siedziby może stać się więc istotnym impulsem rozwojowym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.