W przyszłym tygodniu skład wagonów 1830+1831 należący do MPK-Łódź ma stać się częścią zbiorów Klubu Miłośników Starych Tramwajów. Od trzynastu lat zestaw pomalowany jest w barwy historyczne. Do niedawna obsługiwał jednak normalne kursy liniowe.
Od niedawna nie jest już wykorzystywany w ruchu liniowym skład wagonów 805Na oznaczonych numerami 1830 i 1831. W 2006 r. został on pomalowany w barwy historyczne, nie miał jednak statusu wozu zabytkowego i przez kolejnych trzynaście lat obsługiwał zwyczajne kursy, pozostając przez większość tego czasu jedynym pojazdem w liniowej flocie łódzkiego MPK w barwach zgodnych ze standardami z lat 80. zeszłego stulecia. Od pozostałych wagonów odróżniały go także detale „z epoki”, m.in. kaseta na tablicę z numerem linii umieszczona pod przednią szybą czy strzałka wskazująca kierunek jazdy na tablicy z nazwami dwóch krańców.
Wagony są już przygotowywane do przekazania KlubowiJeszcze niedawno przewidywano, że zestaw ten będzie modernizowany w zakładach remontowych przewoźnika. Tak się jednak nie stanie. – Skład 1830+1831 nie trafił do Zakładu Techniki i nadal stacjonuje w Zajezdni Telefoniczna. Jest on przygotowywany do tego, by przekazać go Klubowi Miłośników Starych Tramwajów – powiedziała nam Agnieszka Magnuszewska, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź.
– KMST ma przejąć ten skład w przyszłym tygodniu – dodała nasza rozmówczyni. Choć przedstawicielka spółki nie potwierdziła tego wprost, decyzja o zdjęciu ze stanu MPK wagonów 1830 i 1831 najprawdopodobniej oznaczać będzie zakończenie procesu głębokich modernizacji wagonów typu 805Na. Tym samym zmianie ulega jeden z fundamentów unowocześniania parku tramwajowego miejskiej spółki. Od lat 90. zeszłego stuleia aż do niedawnych dostaw niskopodłogowych tramwajów Pesy (oraz używanych NF6D) generalne remonty były bowiem głównym sposobem walki ze starzeniem się taboru w mieście.
Organizacja społeczna opiekująca się zajezdnią Brus Rola wagonów generacji 805N w historii łódzkiej komunikacji miejskiej jest trudna do przecenienia. Od momentu wydzielenia strukturalnego spółek podmiejskich w 1993 i 1994 r. do chwili rozpoczęcia dostaw Cityrunnerów w 2002 r. pojazdy z chorzowskiego Konstalu były jedynymi wozami liniowymi MPK. Były one eksploatowane zarówno pojedynczo, jak i w składach – dawniej także trójwagonowych, dziś jedynie pojedynczo lub w dwuskładach.