Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź kupiła kolejne używane tramwaje. Na linii od soboty

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
12-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
12-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W najbliższą sobotę po łódzkiej sieci tramwajowej zacznie jeździć z pasażerami pierwszy wagon GT6ZR. Wyprodukowany w latach 90. XX wieku tramwaj sprowadzono z Jeny. Do końca lutego przyszłego roku MPK zamierza sprowadzić jeszcze 9 egzemplarzy.

GT6ZR to wagon dwukierunkowy i dwustronny (choć, co nietypowe, nie wszystkie pary drzwi są rozmieszczone naprzeciwko siebie). Układ pudła jest wygodniejszy, niż w sprowadzanych w poprzednich latach z Bochum wagonach NF6D: drzwi jest o jedną parę więcej, a pierwsze i ostatnie są umieszczone bliżej krańców wagonu, co usprawnia wymianę pasażerską. Wszystkie drzwi są dwuskrzydłowe i pozbawione stopni wejściowych. Umożliwiło to zastosowanie rzadko spotykanego rozwiązania: przestrzenie dla wózków inwalidzkich lub dziecięcych wyznaczono nie pośrodku wagonu, ale na jego początku i końcu.

Mała różnica w standardzie, ogromna – w cenie

100% niskiej podłogi to wynik osiągnięty dzięki bezosiowym wózkom. Koła są osadzone na półosiach, na które napęd z silników przymocowanych bezpośrednio do pudła jest przenoszony wałami Kardana. Tramwaj nie ma natomiast przesuwnych okien ani klimatyzacji w przestrzeni pasażerskiej, co latem może narażać pasażerów na dyskomfort.

Rzecznik prasowy MPK Łódź Piotr Wasiak przypomina, że cena zakupu pojedynczego tramwaju GT6ZR to 30 tysięcy euro. – Do tego należy doliczyć cenę transportu oraz przystosowania do łódzkich standardów – zaznacza. Przeróbki objęły odwrócenie polaryzacji, montaż biletomatów i kasowników, wyposażenie wagonu w system informacji pasażerskiej, wymianę wykładzin podłogi oraz obić siedzeń. Łącznie było to ok. 450 tysięcy złotych. Dla porównania – nowy tramwaj niskopodłogowy kosztuje obecnie ok. 10 mln zł.

Jak podkreślają przedstawiciele MPK, wagon praktycznie nie odbiega standardem od nowszych niskopodłogowych tramwajów eksploatowanych w Łodzi. Na razie przeszkolono do obsługi tego typu sześciu motorniczych. Ich opinia o pojeździe ma być bardzo pozytywna.

Zajezdnia na Chocianowicach, linia na Doły

Na razie do Łodzi trafił jeden egzemplarz. W najbliższą sobotę (16 grudnia) wyjedzie na linię 15. Do końca roku MPK chce wprowadzić do ruchu drugi wagon. Dwa następne mają trafić do Łodzi w nocy z 10 na 11 stycznia 2024 r. a kolejne dwa – po upływie dalszych dwóch tygodni. Transporty, których przybycie zaplanowano na drugi tydzień lutego i na koniec tego miesiąca, również będą liczyły po dwie sztuki.

– Docelowo wagony GT6ZR trafią do zajezdni Chocianowice – zapowiada jej kierownik Dariusz Domański. Na razie, od czerwca, wszystkie wagony obsługujące łódzką sieć stacjonują w zajezdni Telefoniczna – modernizacja Chocianowic, która spowodowała odcięcie obiektu od sieci, ma zakończyć się jeszcze w tym roku. GT6ZR będą wykorzystywane – między innymi – do obsługi trasy na Doły, która po przebudowie, zamiast pętlą, będzie zakończona zjazdem międzytorowym.

W ostatnich latach łódzkie MPK coraz aktywniej poszukuje używanych tramwajów niskopodłogowych za granicą. Wspomniany kontrakt na wagony NF6D z Bochum okazał się sukcesem, nie udało się za to pozyskać pojazdów z Augsburga ani z Helsinek. Jakie są dalsze plany przewoźnika? – Na razie rozglądamy się i szukamy kolejnych używanych wagonów do sprowadzenia – mówi tylko Domański.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie tramwaje już nie tak podmiejskie

Komunikacja

Łódzkie tramwaje już nie tak podmiejskie

Kasper Fiszer 01 stycznia 2024

Łódź z ofertami na tramwaj na ul. Niższej i Rydza-Śmigłego

Przestrzeń

Łódź: Wszystkie Moderusy już w zajezdni

Komunikacja

Łódź: Wszystkie Moderusy już w zajezdni

Roman Czubiński 17 grudnia 2023

Zobacz również:

Łódzkie tramwaje już nie tak podmiejskie

Komunikacja

Łódzkie tramwaje już nie tak podmiejskie

Kasper Fiszer 01 stycznia 2024

Łódź z ofertami na tramwaj na ul. Niższej i Rydza-Śmigłego

Przestrzeń

Łódź: Wszystkie Moderusy już w zajezdni

Komunikacja

Łódź: Wszystkie Moderusy już w zajezdni

Roman Czubiński 17 grudnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5