Utworzenie bazy wiedzy o zachowaniach komunikacyjnych mieszkańców regionu oraz przejściowe zagospodarowanie terenów przy dworcu Łódź Fabryczna to najważniejsze zalecenia Lokalnego Planu Działania, przedstawionego w piątek przez Zarząd Nowego Centrum Łodzi.
Plan działania jest owocem prac przedstawicieli dwunastu miast europejskich, biorących udział w projekcie URBACT II. Enter.Hub. – Wymienialiśmy między sobą najlepsze praktyki dotyczące tworzenia węzłów multimodalnych i rozbudowywania przestrzeni miejskiej wokół nich – mówi dyrektor Zarządu Nowego Centrum Łodzi Błażej Moder.
Zamiast prowizorki – przestrzeń publiczna
Pierwszy z projektów dotyczy organizowania przestrzeni publicznej na działkach czekających dopiero na sprzedaż inwestorom prywatnym. – Ta przestrzeń powinna być przez cały czas przyjazna i żywa – mówi koordynator Lokalnej Grupy Wsparcia, doradca marszałka województwa łódzkiego ds. infrastruktury kolejowej Alina Giedryś. – Mamy przygotowane dobre praktyki zebrane z całego świata. Dotyczą one m.in. placów zabaw, zieleni o charakterze przejściowym czy malowania płotów. Przejściowe zagospodarowanie ma trwać tak długo, dopóki nie zostaną zrealizowane docelowe inwestycje – tłumaczy.
– Dzięki pracom grupy wprowadziliśmy do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego zapisy, które będą umożliwiały takie działania – informuje Moder. Tereny inwestycyjne wokół dworca będą oddawane do sprzedaży w sposób sekwencyjny. – Projekt zostanie skierowany do realizacji w przyszłym roku i wtedy też powstanie pierwsze tymczasowe zagospodarowanie. Będziemy ogłaszali konkursy w tym zakresie we współpracy z lokalną społecznością i organizacjami pożytku publicznego. Nie chcemy, by do czasu sprzedaży dany teren pozostawał ogrodzony i bezużyteczny – dodaje dyrektor.
– Przykłady z całej Europy pokazują, że źródła finansowania mogą być najróżniejsze: budżet obywatelski, kapitał prywatny, działania społeczne... Można łączyć je w najróżniejszych konfiguracjach, oddawać poszczególne tereny w przejściową opiekę szkołom, bibliotekom, instytucji kultury EC-1 lub grupom społecznym – podsumowuje Giedryś.
Kolej szyta na miarę
O ile ogłaszaniem konkursów zajmie się miasto Łódź, druga z inicjatyw będzie realizowana przez Urząd Marszałkowski. Jej celem jest gruntowne przebadanie potrzeb transportowych mieszkańców Łodzi i regionu. Zadanie otrzymało nazwę „Łódzkie Laboratorium Komunikacyjne”. – Będą to badania interdyscyplinarne, o charakterze socjologicznym, psychologicznym i ekonomicznym – zapowiada koordynatorka grupy wsparcia. – Zebrane dane będą potrzebne do koordynowania współpracy różnych form transportu zbiorowego, ale także do analizy wpływu węzła multimodalnego na rozwój gospodarki. Badania o tak szerokim spektrum są prowadzone w wielu miastach europejskich. Możemy stamtąd zaadaptować metody badania – mówi Giedryś. Podobną rolę ma spełniać trzeci projekt – analiza strategiczna realizacji węzła Łódź Fabryczna w perspektywie rozwoju Łodzi oraz funkcjonowania lokalnego rynku nieruchomości w perspektywie do 2030 r.
Niebawem ma zostać ogłoszone postępowanie przetargowe na opracowanie metodologii cyklu badań. W ramach zadania zostanie też utworzona baza wiedzy, zlokalizowana przy Urzędzie Marszałkowskim, przy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej lub przyszłym Zarządzie Transportu Wojewódzkiego. – Same badania będą zdywersyfikowane, prowadzone przez różne firmy. Będziemy też korzystać z różnych źródeł informacji, w tym z danych GUS czy GDDKiA – zapowiada przedstawicielka UMWŁ. W ramach zespołu odpowiedzialnego za koordynację badań będzie obowiązywał podział ról: ŁKA będzie zajmowała się obszarem województwa, miasto Łódź – problemami integracji kolei z transportem miejskim, Politechnika będzie badała wpływ dworca i kolei na rozwój pasma łódzko-warszawskiego. – Chcemy szyć rozwój transportu w Łodzi i województwie na miarę potrzeb – twierdzi Giedryś.
Temu samemu celowi mają służyć wspólne zabiegi samorządu wojewódzkiego i miejskiego o zlokalizowanie w tunelu średnicowym stacji pośrednich między dworcami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. – Chodzi o to, by kolej nie służyła jedynie samej sobie, ale by poprzez powiązanie jej z komunikacją miejską zyskała też funkcje miastotwórcze. Toczą się rozmowy, są tworzone prognozy ruchu – mówi koordynatorka grupy wsparcia. Kluczowe znaczenie ma planowana stacja Łódź Centrum na przecięciu z al. Kościuszki, możliwe jest również wybudowanie dodatkowych stacji w rejonie centrum handlowego „Manufaktura” oraz osiedla Koziny. Kwestię powstania bądź nie wszystkich trzech stacji ma rozstrzygnąć zlecone przez PKP PLK uzupełniające studium wykonalności tunelu średnicowego, nad którym prace mają zakończyć się do końca bieżącego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.