fot. Kasper Fiszer"Tramwaj" Manufaktury na pl. Wolności
Łódzka Manufaktura, duże centrum handlowo-usługowe, chce nadal utrzymywać swoją darmową linię „tramwajową” – obsługiwaną dziwnym autobusem elektrycznym imitującym pojazd szynowy. Na razie jednak połączenie nie jest obsługiwane, bo nietypowy wehikuł jest serwisowany. Latem podobne „tramwaje” będą natomiast kursować wewnątrz centrum handlowego, łącząc przystanek tramwajowy z głównym wejściem do pasażu sklepów.
Jednym z nowych symboli Łodzi stała się Manufaktura – bardzo duży kompleks handlowo-kulturalno-rozrywkowy mieszczący się na terenie dawnej fabryki włókienniczej Izraela Poznańskiego. Otwarcie kompleksu w 2006 r. znacząco zmieniło krajobraz i wizerunek północnej części Śródmieścia i graniczących z nim Bałut. Rodzajem wizytówki Manufaktury, która trafiła nawet na pocztówki ze zdjęciami Łodzi, są pojazdy drogowe nazywane marketingowo „tramwajami”.
Elektryczny „trambus” jest od kilkunastu miesięcy niesprawny
Jeden z „tramwajów” kursował do niedawna po ulicach Łodzi, dowożąc bezpłatnie mieszkańców na zakupy. Inne – niemogące poruszać się po drogach publicznych – zapewniały połączenie pomiędzy ul. Zachodnią z przystankiem tramwajowym Manufaktura a oddalonym od tej arterii o ok. ćwierć kilometra wejściem do głównego budynku handlowego. Obecnie jednak charakterystyczne zielone „trambusy”, jak czasem nazywa się w Łodzi autobusy stylizowane na pojazdy szynowe, nie jeżdżą ani po Manufakturze, ani po jej okolicy.
– Bezpłatna linia autobusowa dojeżdżająca do Manufaktury została czasowo zawieszona – mówi Justyna Kowalewska, rzecznik prasowy Manufaktury. – Od kilkunastu miesięcy linię obsługiwał [zwykły] autobus spalinowy i zdecydowaliśmy o zawieszeniu jej funkcjonowania do czasu, kiedy powróci na nią bus elektryczny – tłumaczy. Pojazd obsługujący darmową trasę początkowo napędzany był silnikiem spalinowym, ale ok. 2016 r. dokonano jego remontu, podczas którego zmieniono jego napęd na elektryczny.
Manufaktura docenia dogodne połączenia miejskie
Nie wiadomo przy tym, kiedy nietypowy autobus pojawi się ponownie na linii. – Bus jest serwisowany, będziemy informować o tym, kiedy linia będzie wznowiona – usłyszeliśmy jedynie od naszej rozmówczyni. Dodaje ona, że „tramwaje”, które kursują wewnątrz Manufaktury, będą natomiast uruchamiane w sezonie letnim (od maja do końca września).
Rzecznik Manufaktury podkreśla przy tym znaczącą rolę miejskich tramwajów i autobusów w obsłudze ruchu do kompleksu handlowego. – Z naszych obserwacji wynika, że duża grupa odwiedzających dojeżdża do Manufaktury komunikacją miejską. Jest to oczywiste, jeśli wziąć pod uwagę, jak dobrze nasze centrum jest skomunikowane z miastem – ocenia. Wskazuje przy tym na bliskość przystanków na ulicach Zachodniej (tramwajowe) i Drewnowskiej (autobusowe).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.