Po dostawach fabrycznych i sprowadzonych jako używane wagonów niskopodłogowych łódzkie MPK skreśliło znaczną liczbę tramwajów 805Na i pochodnych. W 2024 r. zmiany w parku taborowym przewoźnika będą szły w podobnym kierunku. Nie są natomiast spodziewane dostawy pojazdów fabrycznie nowych.
Pod koniec 2023 r. zakończyły się opóźnione dostawy tramwajów Moderus Gamma wyprodukowanych na zlecenie Zarządu Inwestycji Miejskich przez podpoznański Modertrans. Producent dostarczył w zeszłym roku łącznie 30 wagonów, co było pierwszym od kilku lat tak poważnym zasileniem floty MPK. Miejski przewoźnik rozpoczął też eksploatację kilku pojazdów sprowadzonych jako używane.
Niskopodłogowce zastępują wiekowe Konstale
I tak w 2023 r. rozpoczęła się eksploatacja dwóch kolejnych wozów M8CN. To poddane gruntownej przebudowie wagony M8C produkcji Duewagu. W czasie remontu we własnych zakładach MPK środkowy człon jest zamieniany na niskopodłogowy. Na łódzkie ulice wyjechał też pierwszy z tramwajów GT6M-ZR zakupionych jako używane z Jeny. Według danych przedstawionych nam przez Piotra Wasiaka, rzecznika prasowego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź, w zeszłym roku MPK wpisało na swój stan w sumie 33 wagony, w tym 30 fabrycznie nowych.
Równolegle prowadzone były kasacje, w tym przede wszystkim aż 70 sztuk modelu 805Na. Poza tym skreślone z ilostanu zostało też dziewięć częściowo niskopodłogowych GT8N zakupionych z Mannheim przez nieistniejącą już spółkę MKT oraz z Helsinek przez MPK. – Liczba kasowanych 805Na dotyczy pojedynczych wagonów, a typowy pociąg składa się z dwóch wagonów – zaznacza Piotr Wasiak. W sumie skreślono zatem 44 pociągi, o 11 więcej, niż w tym czasie zakupiono.
Remonty z lekkim poślizgiem
– Jesteśmy w trakcie dostaw kolejnych GT6M-ZR. Łącznie będzie ich 10 szt. – zapowiada przedstawiciel MPK. Równolegle z zakupami flotę odmładzano dzięki remontom prowadzonym we własnych zakładach miejskiej spółki. W 2023 r. bazę przy ul. Tramwajowej opuściły po remontach trzy wagony M8CN, a także dwa cityrunnery. Dwa wagony z Jeny zostały przystosowane do ruchu na łódzkiej sieci (do końca grudnia na trasę wyjechał tylko jeden z nich). Plany zakładały, że sfinalizowane zostaną ponadto przebudowy jeszcze dwóch wagonów: jednego M8CN i jednego Cityrunnera. Obecnie są one na ukończeniu (odpowiednio 95 i 75 proc. zaawansowania prac). – Niewielkie opóźnienie jest spowodowane głównie problemami z dostawami części. Po zakończeniu tych prac w pełni zrealizujemy plany na 2023 r. – stwierdza nasz rozmówca.
W 2024 r. Zakład Techniki MPK ma przystosować do ruchu w Łodzi osiem kolejnych wagonów z Jeny, które są sukcesywnie dostarczane. Poza tym modernizację powinny przejść cztery wagony NF6D i trzy cityrunnery. – Jeśli chodzi o pozyskanie nowych wagonów, analizujemy możliwości dofinansowania zakupu tramwajów – powiedział nam Piotr Wasiak. Dodał, że dalsze kasacje najbardziej wyeksploatowanych pojazdów będą uzależnione od włączania do ruchu tramwajów po modernizacji, bo spółka zamierza utrzymywać zbliżoną liczbę czynnych składów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.