Cała partia 18 wagonów M8C z Bielefeld do końca roku znajdzie się w Łodzi. Ponieważ rynek jest ograniczony, nie udało się kupić zakładanych 40 sztuk - mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym Sebastian Grochala z MPK Łódź.
Rynek Kolejowy: Do Łodzi dotarły pierwsze dwa wagony dwukierunkowe M8C sprowadzone z Bielefeld. Czy są one już formalnie własnością MPK?
Sebastian Grochala: Tak. Zostały już przekazane, odebrane technicznie i przygotowane do służby.
Kiedy będą docierać następne sztuki?
- Według harmonogramu przedstawionego przez dostawcę - firmę Stropex - kolejne 6 wagonów dotrze do nas w pierwszej połowie czerwca, kolejne 6 - w pierwszej połowie lipca, a ostatnie 4 - w grudniu bieżącego roku.
Główny cel sprowadzenia wagonów M8C to obsługa linii zastępczych podczas remontu Trasy W-Z. To nowość w stosunku do poprzednich remontów, kiedy to komunikację zastępczą zapewniały linie autobusowe.
- Mamy nadzieję, że dzięki wahadłowym kursom tramwajów dwukierunkowych remont stanie się mniej uciążliwy. Wagony M8C mogą zakończyć trasę i zmienić kierunek jazdy w dowolnym miejscu - zamiast pętli wystarczy przejście międzytorowe.
Jednak pierwotne plany zakładały zakup 40 wagonów. Czy wpłynie to na funkcjonowanie komunikacji zastępczej?
- Pierwszy przetarg, który ogłosiliśmy, opiewał na 40 tramwajów, jednak udało się kupić tylko 18. Rynek używanych wagonów dwukierunkowych na tor 1000 mm jest ograniczony. Miasto Bielefeld raczej nie będzie chciało sprzedać kolejnych sztuk. Wobec tego będziemy musieli zorganizować komunikację zastępczą inaczej, niż początkowo planowaliśmy, przyznając większą rolę liniom autobusowym. Mimo wszystko 18 tramwajów M8C będzie dla nas wydatnym wsparciem. Jak wagony będą wykorzystywane po zakończeniu remontu?
- Planujemy ich modernizację i eksploatację na normalnych liniach miejskich lub podmiejskich. Za wzór może posłużyć Gdańsk, który sprowadził i zmodernizował takie same wagony w wersji normalnotorowej. Przebudowa obejmie wymianę środkowego członu na niskopodłogowy, zmianę wystroju wnętrza, zamontowanie drzwi odskokowo-przesuwnych, okien o dużej powierzchni otwieranej oraz nowych ścian czołowych wraz z kabiną motorniczego.
Czy tramwaje po modernizacji zachowają dwukierunkowość?
- Nie wiadomo. Z jednej strony byłoby to wskazane z uwagi na przyszłe remonty, z drugiej - takie wagony są droższe w eksploatacji. Poza tym w Łodzi nie ma krańcówek typu "weksel", więc na co dzień ich potencjał byłby niewykorzystany. Być może wybierzemy opcję pośrednią - pozostawimy kilka tramwajów z dwiema kabinami, a resztę przebudujemy na jednokierunkowe.
Co z zakupem 22 nowych tramwajów niskopodłogowych do obsługi Trasy W-Z po remoncie?
- Łączny koszt zakupu i modernizacji pojedynczego wagonu M8C szacujemy na półtora miliona złotych. Tymczasem jeden nowy tramwaj kosztowałby ok. 7-8 mln. W budżecie MPK ani miasta nie ma na to środków. Dlatego myślimy o wykorzystaniu remontu Trasy W-Z do pozyskania środków unijnych na zakup dedykowanego dla niej taboru. Prowadzimy na ten temat rozmowy z Zarządem Dróg i Transportu. Praca nad remontem i wymianą taboru tramwajowego jest dziś naszym priorytetem. Za wcześnie jednak mówić o szczegółach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.