Urząd Miasta Łodzi informuje, że dzięki różnym inicjatywom Łódź jest odbetonowywana i staje się coraz bardziej zielonym miastem. Chodzi także o infrastrukturę dla komunikacji miejskiej. Jednak póki co, nie dotyczy to zielonych torowisk, których w ciągu najbliższych lat przybędzie zaledwie niecały kilometr.
Obecnie, jak informował jeszcze pod koniec lutego Urząd Miasta Łodzi, tego typu torowisk mamy o 6 km więcej. W ostatnim czasie powstały m.in. na ulicach
Wojska Polskiego,
Ogrodowej czy Północnej, gdzie prowadzone były duże unijne inwestycje transportowe.
Tramwaje w Łodzi. 10 km czy 0 km – ile zielonych torowisk? – Stawiamy na zazielenienie miasta w bardzo różnych dziedzinach, bo to nie o to chodzi, żeby tylko odbetonować jeden czy drugi plac, ale żeby się na to składał zestaw działań i mniejszych, i tych strategicznych – zaznaczył pierwszy wiceprezydent Łodzi Adam Pustelnik.
Wiceprezydent na konferencji, której tematem był plan "zielonych" projektów na 2025 rok tłumaczy, że do działań strategicznych zaliczyć można m.in. uchwalanie zielonych planów zagospodarowania przestrzennego, które "trwale chronią wartościowe przyrodniczo tereny, bądź tereny wolne od zabudowy, żeby zachowywać takimi, jakimi je znamy, czyli przyjaznymi dla środowiska".
– Do tego dochodzą zielone torowiska, dosadzanie drzew i w centrum miasta i w terenach obrzeżnych. Jest to zestaw działań, w którym bardzo często realizujemy pomysły samych łodzian, co widać chociażby po ilości tych zielonych wniosków i postulatów – uzupełnił Adam Pustelnik. W tym roku ma zostać odmienionych 20 różnych przestrzeni publicznych, zrealizowanych ma być 100 zielonych projektów z Budżetu Obywatelskiego oraz posadzonych aż 60 tys. nowych drzew.
Łódzki magistrat przedstawiając na wspomnianej konferencji plany na zazielenianie i odbetonowanie miasta, wskazał także konkretną liczbę kilometrów zielonych torowisk, jakie miałyby powstać w tym roku. Byłaby to wartość odpowiadająca jednej trzeciej obecnej liczby ekotorowisk w Łodzi.
Fot. Daniel Siwak | Jeden z nowych odcinków zielonego torowiska powstał na ulicach Ogrodowej i Północnej po ich modernizacji
– Mamy w tym momencie już 30 kilometrów zielonych torowisk na terenie Łodzi, natomiast kolejnych 10 kilometrów to między innymi ulice Aleksandrowska, Warszawska czy Rzgowska – tłumaczyła Joanna Łucka-Szczygieł z Urzędu Miasta Łodzi. – Takie są plany Zarządu Dróg i Transportu – dodała.
W przesłanym później komunikacie mowa jest, że wkrótce pojawi się wspomniana liczba zielonych tras tramwajowych. Miasto planuje, aby te powstały na ulicach: Warszawskiej (2,2 km), Aleksandrowskiej (2 km), ciągu Legionów - Konstantynowska + krańcówka Zdrowie (1,8 km), Rzgowskiej (1,5 km), Srebrzyńskiej (1 km), Rydza-Śmigłego i Niższej (0,8 km).
Oznacza to jednak jedno. W 2025 roku może i toczą się prace np. przy uzgodnieniach, ale łódzkie tramwaje nie przejadą po żadnym nowym zielonym torowisku. Pierwsza taka możliwość to najwcześniej styczeń 2026, kiedy w planach mamy
otwarcie ostatniego fragmentu ciągu Śmigłego-Rydza – Niższa. Chodzi o odcinek pomiędzy ulicami Dąbrowskiego i Śląską, gdzie ma być zaaranżowanych 800 metrów zielonego torowiska.
Innych dat ukończenia wspomnianych inwestycji nie znamy, bo żadna z nich na razie się nie rozpoczęła. Można jedynie prognozować, że zostaną ukończone w latach 2027-2030 i to w przypadku bezproblemowego rozstrzygnięcia przetargów.
Zielone są nie tylko torowiska w Łodzi Warto wspomnieć, że zielone torowiska nie są jedynymi proekologicznymi działaniami tego typu w komunikacji miejskiej w Łodzi. Pod koniec 2022 roku na przystanku Pomorska – Tamka, stanęła pierwsza i jedyna w mieście zielona wiata. Na jej dachu znalazły się bowiem maty z rozchodnikami, a sam przystanek dookoła porastają bluszcze i inne rośliny. Wszystko wspomaga tzw. mała retencja.
Fot. Daniel Siwak | Wiata z zielonym dachem została zamontowana pod koniec 2022 roku
Ich lokalizacje to: Tymienieckiego – Kilińskiego (przystanek autobusowy), Wólczańska – Skorupki (przystanek autobusowy), Wyszyńskiego – Waltera-Janke (przystanki tramwajowe w obu kierunkach), Aleksandrowska – Bielicowa (przystanki tramwajowe w obu kierunkach) i Aleksandrowska – Traktorowa (przystanki tramwajowe w obu kierunkach).
Tego typu projekty zostały zgłoszone w minionych edycjach Budżetu Obywatelskiego w Łodzi, dzięki któremu mogły zostać zrealizowane. Magistrat od czasu ich montażu dał sobie przynajmniej dwa lata, żeby obserwować, jak sprawdzają się takie konstrukcje.