fot. Kpc21, lic. CC BY-SA 4.0Dworzec PKS Łódź Kaliska
Od kilku miesięcy dawna pętla autobusów miejskich Łódź Kaliska znów pełni swoją pierwotną funkcję. Miasto wróciło do współpracy z aktualnym właścicielem obiektu, PKS Łódź, bo kolej rozwiązała umowę, na mocy której kraniec przeniesiono pod budynek dworca kolejowego. Było to związane z planowaną przebudową gmachu i jego otoczenia.
W latach 90. zeszłego stulecia krajobraz wokół węzła drogowo-kolejowego Łódź Kaliska bardzo się zmienił. Powstał wówczas nowy budynek dworca kolejowego, a od strony al. Włókniarzy wybudowano nowoczesny według ówczesnych standardów dworzec komunikacji miejskiej z zadaszonymi przystankami, poczekalnią czy systemem dynamicznej informacji pasażerskiej. Wkrótce potem obiekt przestał jednak pełnić swoją pierwotną rolę, bo w okresie przebudowy podziemnej Łodzi Fabrycznej Urząd Miasta Łodzi przekazał go spółce PKS Łódź.
Burzliwa współpraca z lokalnym PKS-em
Miasto przejęło wówczas bowiem spory teren w ścisłym centrum miasta, który wcześniej należał do PKS-u. Znajdował się tam Dworzec Centralny przylegający do kolejowej Fabrycznej, a także obszerny plac postojowy. W rozliczeniu za grunty przedsiębiorstwo otrzymało nieco bardziej peryferyjną pętlę Łódź Kaliska, którą zaadaptowało na nowy dworzec autobusowy.
Zamiana nieruchomości nie przebiegła jednak płynnie. PKS nie chciał dobrowolnie opuścić starych działek i obsługiwał ruch autobusowy także po dacie planowanego przekazania ziemi. Dochodziło do kuriozalnych sytuacji, gdy autobusy wjeżdżały na likwidowany dworzec przez dziurę w płocie. Ostatecznie jednak miasto wymusiło zmiany, po czym... rozpoczęło współpracę z PKS-em, płacąc mu za wykorzystywanie stanowisk dworca do obsługi ruchu miejskiego. Nie zmieniono bowiem tras autobusów, które wcześniej kończyły bieg na terenie obiektu należącego do samorządu.
Przenosiny pod dworzec jedynie na jakiś czas
Kilka lat temu miasto wycofało się jednak z dawnej pętli, wydłużając nieco wszystkie linie pod budynek dworca kolejowego. Nową pętlę zlokalizowano na obszernym placu przed głównym wejściem na dworzec kolejowy od strony al. Bandurskiego. Niebawem ma jednak ruszyć jego przebudowa, która będzie elementem szerszego projektu obejmującego modernizację samego gmachu i jego otoczenia. Magistrat ponownie skierował więc trasy swoich linii na dzisiejszy dworzec autobusowy PKS.
– Już w zeszłym roku PKP rozwiązały z nami umowę, dając nam czas do lipca 2022 r. Od tamtego czasu autobusy miejskie kończą bieg na terenie dworca PKS - mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Prace budowlane mają jednak rozpocząć się najwcześniej w drugim kwartale tego roku. Niemal roczny okres, w którym plac już nie jest pętlą autobusową, ale jeszcze nie jest modernizowany, świadczy o sporym opóźnieniu inwestycji kolejowej względem pierwotnego harmonogramu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.