Miasto zapowiada budowę dojść do nieistniejących jeszcze peronów kolejowych z projektowanego nowego wiaduktu w ciągu ul. Przybyszewskiego. Plany integracji zadań miejskich i realizowanych przez PKP PLK mają doprowadzić do budowy przystanku kolejowego Łódź-Zarzew. Będzie to kolejny po czekających na otwarcie peronach na Bałutach i Polesiu nowy element pasażerskiej infrastruktury kolejowej na terenie Łodzi.
Budowa przystanku kolejowego Łódź-Zarzew na trasie tzw. kolei obwodowej planowana jest już od około dekady. Miał on powstać przy linii kolejowej nr 540 Łódź-Chojny – Łódź-Widzew w ramach tzw. projektu przystankowego realizowanego przez PKP PLK oraz samorząd województwa łódzkiego. Jego zakładana lokalizacja w bezpośrednim sąsiedztwie wiaduktu drogowego w ciągu ul. Przybyszewskiego wymuszała jednak koordynację prac kolejowych i miejskich (władze Łodzi chciały wyremontować przeprawę). Inwestycja miasta została jednak odłożona w czasie na kilka lat, co zamroziło przygotowania do budowy przystanku.
Miasto jednoznacznie za przystankiem. Wybuduje dojścia na perony W grudniu zeszłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły, że
zamierzają powrócić do koncepcji rozwoju łódzkiej sieci przystankowej, jeśli tylko uda się porozumieć z miastem. To zapowiedziało bowiem początek inwestycji dotyczącej wiaduktu na rok 2021 (ostatecznie obiekt ma zostać rozebrany, a w jego miejscu stanie nowa przeprawa nad torami). Teraz łódzki samorząd potwierdził zamiar integracji z koleją, poparł budowę peronów i wskazał na elementy własnego przedsięwzięcia, które mają zwiększyć atrakcyjność przystanku kolejowego Łódź-Zarzew (to wciąż nazwa robocza).
– Zaplanowaliśmy integrację komunikacji miejskiej i ruchu indywidualnego z planowaną stacją na Zarzewie – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi (w rzeczywistości kolej chce otworzyć tam jedynie przystanek, nie będzie pełnić on funkcji związanych z prowadzeniem ruchu pociągów). Na nowym wiadukcie wybudowane mają zostać przystanki autobusowe. Miasto zamierza stworzyć także dojścia prowadzące z tych przystanków na perony.
Coraz więcej przystanków kolejowych na terenie miasta – Pod wiaduktem powstanie również parking dla samochodów – dodaje przedstawiciel ZDiT. Wszystko wskazuje więc na to, że plany obu instytucji, samorządu i zarządcy infrastruktury kolejowj, są zbieżne, a nowy przystanek ostatecznie zostanie wybudowany. Znacznie poprawi on dostęp do kolei nie tylko z osiedla Zarzew, ale i z części obszarów dzielnicy Górna. Połączenia tramwajowe i autobusowe są w niektórych przypadkach dogodniejsze niż do istniejących przystanków Pabianicka czy Dąbrowa.
Przypomnijmy, że mieszkańcy Łodzi wciąż czekają na otwarcie trzech innych przystanków kolejowych – Radogoszcz Wschód i Warszawska na Bałutach oraz Retkinia przy dużym blokowisku o tej samej nazwie leżącym w dzielnicy Polesie. PKP PLK w grudniu poinformowały o
opóźnieniu ich realizacji w związku z brakiem przyłączy energetycznych. Według aktualnych założeń pasażerowie będą mogi korzystać z przystanków od marca.