Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi rozstrzygnął przetarg na dostawy 30 nowych tramwajów. Wygrał Modertrans, który zdeklasował konkurencję nie tylko ceną, ale też w pozostałych kryteriach technicznych i użytkowych.
Zarząd Inwestycji Miejskich pod koniec lipca ogłosił przetarg na dostawy 30 nowych pięcioczłonowych tramwajów o długości w zakresie 28-33 m, z co najmniej 80% niskiej podłogi. Więcej o zamówieniu pisaliśmy
tutaj. Termin składania ofert minął 23 października. O zamówienie
ubiegało się czterech producentów.
Łódź nie potrzebowała wiele czasu na badanie ofert i dziś (14 listopada) rozstrzygnięto postępowanie. Wygrał Modertrans, który zdobył maksymalną liczbę punktów we wszystkich kryteriach, oferując dostawy za 268,5 mln zł brutto. Drugie miejsce zajęła Pesa, która otrzymała 81,87 punktów (48,48/60 w kryterium ceny, 13,39/15 w kryterium parametrów techniczno-użytkowych i 20/25 w kryterium funkcjonalności wagonu i rozwiązań technicznych), a trzecie Stadler, który otrzymał 68,75 punktów (47,47/60 w kryterium ceny, 9,28/15 w kryterium parametrów techniczno-użytkowych i 12/25 w kryterium funkcjonalności wagonu i rozwiązań technicznych). Jednocześnie odrzucono najtańszą ofertę, którą złożyła turecka firma Bozankaya.
O wyborze decydowały cena (60%), parametry techniczo-użytkowe (15%) oraz funkcjonalność wagonu i rozwiązania techniczne (25%). W parametrach techniczno-użytkowych decydować będą stosunek masy do długości oraz szerokość przejścia (min. 600 mm). W kryterium funkcjonalności i rozwiązań technicznych pod uwagę brane będą zastosowanie wózków (zespołów jezdnych) z elementami podatnymi, umożliwiającymi lepszą współpracę kół z torowiskiem zużytym, o znacznej różnicy poziomów szyn (tzw. rama elastyczna), zastosowanie osi sztywnych (we wszystkich wózkach), zastosowanie wszystkich czterech wózków napędowych, wyposażonych w identyczne podzespoły i w pełni zamiennych między sobą, a także zastosowanie siedzeń pasażerskich (co najmniej korpus włącznie z uchwytem nad oparciem siedziska) wykonanych jest z materiałów zawierających nanocząsteczki zdolne likwidować lub powstrzymywać wzrost i namnażanie się mikroorganizmów (antybakteryjne).
Pierwszy pojazd ma zostać dostarczony po 1 marca 2022 r., a dostawy mają potrwać do końca września 2022 r.