Podziemna droga w Nowym Centrum Łodzi zostanie wybudowana zgodnie z planem do końca 2019 r. – twierdzi Zarząd Inwestycji Miejskich. Przyznanie dodatkowych środków umożliwiło podpisanie umowy na zaprojektowanie płyty Rynku Kobro wraz z przebiegającą pod nią drogą podziemną i parkingiem wielopoziomowym. Prace budowlane zostaną jednak na razie wykonane tylko przy drodze.
Przetarg wygrało konsorcjum firm Mosty Łódź i Budomal. W poprzednim,
ubiegłorocznym postępowaniu wykonawcy nie udało się wybrać. – Powodem było podejście oferentów do szacowania ceny – twierdzi dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Agnieszka Kowalewska-Wójcik. W istocie oferty znacznie przekroczyły kosztorys zarówno za pierwszym razem, jak i
w powtórzonym przetargu. Najtańszy oferent wycenił zadanie na 84,5 mln zl zamiast 55,7 mln, które był gotów zapłacić inwestor. Urząd Miasta, licząc się z presją umowy zawartej z Ghelamco (droga podziemna ma być dojazdem do budynku tej firmy, którego otwarcie przewidziano pod koniec przyszłego roku), postanowił jednak zwiększyć środki przeznaczone na inwestycję.
Droga ma liczyć ok. pół kilometra długości, przebiegać na głębokości 6,5 m i łączyć rampę od strony ul. Kilińskiego z rondem pod wiaduktem al. Rodziny Scheiblerów. – Na rynku jest coraz mniej firm o potencjale pozwalającym na realizację takich przedsięwzięć. Cieszymy się, że udało się znaleźć dodatkowe środki i pozyskać solidnego partnera przy zamówieniu – dodaje Kowalewska-Wójcik. Umowę podpisano 25 października. Konsorcjum zapewniło ZIM o dotrzymaniu wspomnianego terminu i przygotowało – w ocenie dyrektor – wystarczające moce. Trwają narady z udziałem przedstawicieli wykonawców i inwestora, poświęcone dopracowywania szczegółów.
Sam Rynek Kobro (zwany też Rynkiem Nowego Centrum Łodzi) powstanie później, niż planowano. Do końca 2020 r. ZIM zamierza tylko przebudować prowadzącą do niego (naziemną) ul. Hasa. – Z wykonaniem kolejnego zadania, jakim będzie płyta rynku, poczekamy do zakończenia tych wcześniejszych – mówi dyrektor ZIM, nie podając konkretnego terminu. W nieokreśloną przyszłość odsunięto też budowę powiązanego z drogą parkingu podziemnego na 311 miejsc, choć prowadzące do niego wjazdy powstaną już podczas przyszłorocznej inwestycji.