Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Możliwy powrót tramwaju na Czerwoną

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Możliwy powrót tramwaju na Czerwoną
fot. Roman Czubiński
Władze Łodzi nie wykluczają odtworzenia torów tramwajowych na ul. Czerwonej, Wólczańskiej i Wróblewskiego. Likwidacja przed blisko dekadą tego łącznika między ważnymi ciągami północ-południe zmniejszyła elastyczność łódzkiej sieci. Na razie magistrat chce zlecić opracowanie koncepcji przebudowy układu drogowego, w której ma zostać uwzględnione miejsce pod ewentualną budowę linii.

Ciąg Czerwona – Wólczańska – Wróblewskiego łączył tory w ul. Piotrkowskiej i al. Politechniki. Choć od roku 2001 niewykorzystywany liniowo, był bardzo przydatny w czasie objazdów ul. Piotrkowskiej, wywołanych awariami lub uroczystościami pod łódzką Archikatedrą. Zapewniał możliwość kierowania tramwajów linii 2, 3 i 11 do alei bez konieczności omijania przystanków przy Placu Reymonta i Białej Fabryce, a w przypadku 2 i 11 – także Placu Niepodległości. Odcinek odegrał ważną rolę podczas rozpoczętego w lipcu 2007 r. pierwszego etapu przebudowy tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Niestety, właśnie ta inwestycja przyniosła trwałe odcięcie torów na Czerwonej od reszty sieci: w lutym 2008 r. wycięto zwrotnice od strony Piotrkowskiej, których po remoncie nie odtworzono. W kolejnych latach zalano asfaltem tory w ul. Wólczańskiej, a na Wróblewskiego urządzono parking. Decyzja ta mści się do dziś za każdym razem, gdy konieczne jest ominięcie tramwajowego odcinka Piotrkowskiej.

Rezerwa na wszelki wypadek

Ostatnie wypowiedzi przedstawicieli władz Łodzi świadczą o tym, że problem został dostrzeżony. Zarząd Inwestycji Miejskich zamierza ogłosić w czerwcu przetarg na stworzenie koncepcji przyszłej przebudowy układu drogowego na odcinku pokrywającym się z dawnym przebiegiem linii. – Chcemy planować tę inwestycję kompleksowo i z myślą o przeszłości. Myślimy o tym, by zostawić wzdłuż wszystkich trzech ulic rezerwę terenu na linię tramwajową, choć jej budowa na pewno nie nastąpi w najbliższych latach – zapowiada Mateusz Szczeciński z Biura Strategii Miasta.

Wstępne założenia przewidują pozostawienie rezerwy po południowej stronie Czerwonej i Wróblewskiego, a więc odwrotnie, niż przebiegały tory do roku 2008. – Nie chcemy jednak ograniczać wykonawcy i swobody jego prac – zastrzega rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Tomasz Andrzejewski.

Być może przybędzie nowa ulica

Bezpośrednim powodem decyzji o ogłoszeniu przetargu były problemy z drożnością skrzyżowania Czerwona – Wólczańska – Wróblewskiego. – Miasto zauważa problemy tego obszaru, do których należy niefunkcjonalny węzeł komunikacyjny. Skrzyżowanie ma obecnie kształt zbliżony do litery S. Chcemy zaprojektować cały ten obszar zupełnie od nowa – wyjaśnia rzecznik ZDiT. Cel długofalowy to zapewnienie sprawnego układu komunikacyjnego rejonowi Łodzi, który – według opinii Biura Architekta Miasta – może się w przyszłości rozwinąć. Na terenie dawnych zakładów Eskimo może powstać zabudowa mieszkaniowa, możliwa jest też rozbudowa kampusu Politechniki Łódzkiej. Nie wiadomo też, jak zostanie w przyszłości zagospodarowany pobliski teren nieczynnej elektrociepłowni EC2.

Sama Wróblewskiego być może zostanie poszerzona do przekroju 1x4. Nie jest też wykluczone połączenie Wólczańskiej i Piotrkowskiej nową ulicą między Czerwoną a Sieradzką, przez dawne tereny przemysłowe. Uporządkujemy miejsca parkingowe i wprowadzimy zieleń tam, gdzie to możliwe.

Prace koncepcyjne powinny zakończyć się w tym roku. Wykonawca będzie musiał przygotować kilka wariantów, z których później zespół pracowników jednostek miejskich wybierze najlepszą opcję. W kolejnych latach, w zależności od finansowania, miasto będzie przystępować do przebudowy. Sama Wróblewskiego zostanie docelowo zmodernizowana w sposób kompleksowy, także na dalszym odcinku do al. Jana Pawła II (na tym odcinku nie planuje się jednak przywracania linii tramwajowej, zlikwidowanej na początku lat 80.).
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Łódź: Jest umowa na studium dla Konstantynowskiej i węzła Koziny

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium torowiska do pętli Kurczaki

Przestrzeń

Łódź z ofertami na studium dla torowiska na Aleksandrowskiej

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium tramwaju na Warszawskiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Łódź: Jest umowa na studium dla Konstantynowskiej i węzła Koziny

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium torowiska do pętli Kurczaki

Przestrzeń

Łódź z ofertami na studium dla torowiska na Aleksandrowskiej

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium tramwaju na Warszawskiej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5