Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: MPK odebrało ostatnie Swingi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
10-12-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: MPK odebrało ostatnie Swingi
fot. Roman Czubiński
Z niemal dwumiesięcznym opóźnieniem Pesa dostarczyła łódzkiemu przewoźnikowi ostatnie zamówione przez niego wagony 122NaL. Niedotrzymanie terminu jest tłumaczone trudną sytuacją finansową producenta. Wysokość naliczonych przez MPK kar umownych pozostaje nieznana.

Z powodu przebudowy al. Śmigłego-Rydza na stałej trasie linii 14, z myślą o której MPK kupiło nowy tabor, pojazdy kursują na linii 12. Można też spotkać je na linii 10, na której zadebiutował dziś wagon o numerze taborowym 1892. Ich stan techniczny nie budzi zastrzeżeń przewoźnika. – Pierwszy z dostarczonych wagonów przejechał bez większych problemów już prawie 50 tysięcy kilometrów. Jesteśmy zadowoleni z tej serii. To model dość prosty z punktu widzenia obsługi serwisowej – mówi zastępca kierownika zajezdni tramwajowej nr 1 przy ul. Telefonicznej Marcin Zienkowski. Odbiory końcowe zostaną jednak podpisane po bezawaryjnym przejechaniu przez wszystkie wagony określonej liczby kilometrów w ruchu liniowym. Ostatnie dwa wagony nie osiągnęły jeszcze wymaganego przebiegu.

12 wagonów Pesa 122NaL Swing zamówiono w kwietniu ubiegłego roku. Umowa przewidywała ich dostawę do połowy roku bieżącego. Pierwsze egzemplarze były dostarczane zgodnie z harmonogramem, jednak ostatnie 3 wagony dotarły do Łodzi znacznie po terminie. Prezes MPK Zbigniew Papierski w rozmowie z Transportem Publicznym na kilka dni przed terminem nie wykluczał, że dostawy mogą przeciągnąć się aż do początku 2019 r., i zapowiadał żądanie od Pesy kar umownych. Według przeprowadzonej wtedy wstępnej symulacji wysokość roszczeń mogła wynosić między 200 a 300 tysięcy złotych za miesiąc opóźnienia.

Tak pesymistyczne przewidywania jednak się nie sprawdziły. – Kontrakt został zrealizowany. To nasz sukces – ocenia prezes. Dokładnej kwoty naliczonych producentowi kar jednak nie ujawnia, powołując się na wspomniany fakt niedokonania odbiorów końcowych dwóch ostatnich wagonów. – Nie chcemy też pogrążać przed mediami naszych partnerów biznesowych. Pesa pokonała trudności finansowe i od tej pory wszystko powinno przebiegać normalnie – twierdzi. Nie powinno też być problemów z rozliczeniem pozyskanych na zakup wagonów funduszy unijnych (74% wartego 99,6 milionów złotych kontraktu).

Z problemami technicznymi borykają się natomiast niektóre wagony z poprzedniej dostawy. Cztery Swingi dostarczone na przełomie 2015 i 2016 r. mają problem z zacierającymi się łożyskami w kołach. Zostały one wyłączone z eksploatacji. MPK złożyło reklamację i czeka na jej rozpatrzenie.

Prezes Papierski nie wyklucza, że w przyszłości lepszym rozwiązaniem mogłaby okazać się współpraca z innym dostawcą. Producent kolejnych wagonów, prawdopodobnie o zmienionej konstrukcji (z wózkami skrętnymi), musi jednak zostać wyłoniony w przetargu. Pytany o odniesienie do przypadku MPK Kraków, które po złych doświadczaniach z Pesą nie podpisało z nią kolejnego kontraktu, odpowiada, że nie jest to przykład adekwatny. – To Pesa nie podpisała umowy, nawet jeśli przewoźnik ją do tego zniechęcił – wyjaśnia.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Rowery przeszkadzają w pociągach, a w tramwajach nie

Komunikacja

Łódź: Rowery przeszkadzają w pociągach, a w tramwajach nie

Kasper Fiszer 17 września 2023

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Zobacz również:

Łódź: Rowery przeszkadzają w pociągach, a w tramwajach nie

Komunikacja

Łódź: Rowery przeszkadzają w pociągach, a w tramwajach nie

Kasper Fiszer 17 września 2023

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5