Hala Zakładu Techniki MPK-Łódź zostanie zburzona, bo w miejscu, w którym stoi, ma przebiegać nowa linia tramwajowa – zapowiadają władze miasta. Kompleks przy ul. Tramwajowej związany jest z historią komunikacji miejskiej od samego początku jej funkcjonowania. W 1898 r. otwarto tu pierwszą zajezdnię Kolei Elektrycznej Łódzkiej.
Niedawno informowaliśmy na naszych łamach o
planach przeniesienia Zakładu Techniki łódzkiego MPK na teren dawnej zajezdni Helenówek eksploatowanej do 2012 r. przez nieistniejącą już spółkę Międzygminna Komunikacja Tramwajowa. Miejski przewoźnik argumentował, że w ciągu kilku lat będzie musiał opuścić teren przy ul. Tramwajowej, gdzie znajduje się aktualnie baza remontowa przedsiębiorstwa. Niebawem ma zostać ogłoszony przetarg na budowę nowego obiektu.
Halę remontową przetnie nowe torowisko Samorząd, który pozostaje właścicielem Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, twierdzi, że dalszego funkcjonowania ZT przy Tramwajowej nie da się pogodzić z planami rozbudowy sieci tramwajowej. – ZIM realizuje projekt „Kompleksowy program integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej wraz z zakupem taboru do obsługi trasy W – Z oraz innych linii komunikacyjnych i modernizacją zajezdni tramwajowych w Łodzi”. W ramach tego projektu planowana jest budowa nowej linii tramwajowej w ul. Nowowęglowej od ul. Tramwajowej do włączenia w al. Kopcińskiego – mówi Małgorzata Loeffler, rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich w Łodzi.
– Chcę podkreślić, że przeznaczenie terenu zostało zmienione w miejscowym planie zagospodarowania – dodaje nasza rozmówczyni. Tłumaczy, że pomiędzy ul. Tramwajową a Wierzbową, a więc w obrębie kwartału zajętego dziś przez MPK, przebiegać ma nowa droga. Jej ślad prowadzi przez część hali Zakładu Techniki oraz przez dwa budynki biurowe miejskiej spółki. Dalsza eksploatacja istniejącej hali ma stać się niemożliwa i obiekt zostanie zburzony.
Najstarsza łódzka zajezdnia tramwajowa Jeden ze wspomnianych budynków biurowych będzie wyburzony całkowicie, drugi – częściowo. – Teren poza pasem drogowym po rozbiórkach dalej stanowić będzie własność MPK – informuje Małgorzata Loeffler. Samorząd nie wskazał na razie, w jaki sposób jego spółka zagospodaruje obszar po likwidacji warsztatów remontowych.
Zakład Techniki MPK znajduje się na terenie dawnej zajezdni Tramwajowa, która przestała pełnić swoją pierwotną funkcję po otwarciu w 1986 r. większej bazy przy ul. Telefonicznej na peryferiach miasta. Obiekt przy Tramwajowej funkcjonował od samego początku istnienia łódzkiej sieci tramwajowej, a więc od 1898 r. To właśnie tu znajdowało się pierwsze zaplecze techniczne spółki Kolej Elektryczna Łódzka odpowiadającej za przewozy miejskie (tramwaje podmiejskie zarządzane były przez osobny podmiot Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe, który od inauguracji działalności w 1901 r. budował własne zajezdnie).